Haku

Money in business : yhteistoiminnallinen oppiminen taloushallinnon opetuksessa

QR-koodi

Money in business : yhteistoiminnallinen oppiminen taloushallinnon opetuksessa

Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelman taloushallinnon opetusta niin, että opetus vastaisi entistä paremmin opiskelijoiden tarpeisiin. Työn tarkoituksena oli luoda toteutussuunnitelma TAMK Proakatemian englanninkielisen tutkinto-ohjelman Money in Business -opintojaksoa varten. Opintojakso järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2020.

Opiskelijoiden tarpeita kartoitettiin kyselyn ja ryhmäkeskustelun avulla. Näiden menetelmien avulla selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia suomenkielisen tutkinto-ohjelman vastaavalta Taloudellinen ajattelu -kurssilta. Kyselyn kohderyhmään kuului 102 Proakatemian opiskelijaa, jotka olivat osallistuneet Taloudellinen ajattelu -kurssille. Kysely tavoitti näistä 102 opiskelijasta 88 opiskelijaa eli 86,3 % koko kohderyhmästä. Ryhmäkeskusteluun osallistui tutkijan itsensä lisäksi seitsemän opiskelijaa. Sekä kyselylomakkeen että ryhmäkeskustelun tulosten analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja teemoittelua.

Tutkimuksen pohjalta luotiin toteutussuunnitelma, jossa Money in Business -kurssi jaoteltiin seuraaviin osioihin: lähiopetus, kotitehtävät, ryhmissä toteutet-tava alustus, essee ja portfolio. Kyselyn ja ryhmäkeskustelun perusteella kurssin opetussisällöiksi valittiin viisi pääteemaa: budjetointi, hinnoittelu, kirjanpito, verotus ja tunnusluvut. Koska opintojakso järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2020, opiskelijoille tarjottiin myös mahdollisuus vaikuttaa opintojakson opetussisältöihin ja -menetelmiin vielä kurssin aikana.

Toteutussuunnitelman toimivuutta arvioitiin pyytämällä palautetta Money in Business -opintojakson opiskelijoilta. Lisäksi hyödynnettiin opettajan omia havaintoja. Palautetta kerättiin kurssin puolivälissä palautelomakkeen ja palautekeskustelun avulla. Kurssille osallistui 14 opiskelijaa, joista 13 osallistui palautteen antamiseen. Opiskelijat pitivät kurssin opetussisältöjä ja -menetelmiä pääosin toimivina, vaikka opettajan näkökulmasta opiskelijat ei vielä opintojen alkuvaiheessa täysin hallinneet laadukkaan dialogin periaatteita. Opiskelijoiden mielestä kurssi tarjosi hyvät valmiudet taloushallinnon perusteisiin, vaikka aiheisiin syventyminen jäikin pääosin opiskelijan vastuulle. Kurssin todelliset hyödyt kirkastuvat kuitenkin vasta myöhemmin, kun opiskelijat ovat kunnolla ehtineet reflektoida omaa oppimistaan.

Tallennettuna: