Sökning

Keho on mun temppeli - ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kroppa ja mieli kunnossa liikkumalla

QR-kod

Keho on mun temppeli - ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoiden kroppa ja mieli kunnossa liikkumalla

Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää kaksi liikuntapäivää Ahlmanin ammattiopiston ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille lukuvuonna 2010–2011. Opinnäytetyön tavoitteena oli Ahlmanin ammattiopiston ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen liikuntakokeilujen avulla. Opiskelijat tutustuivat eri liikuntalajeihin ja saivat kunnostaan palautetta kuntotestauksen avulla. Liikunnanohjauksesta ja kuntotestauksesta vastasivat Varalan Urheiluopiston liikuntaneuvojaopiskelijat terveydenhoitajaopiskelijoiden toimiessa projektinjohtajina.

Kouluterveyskyselyn tulosten perusteella on herännyt huoli toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden terveydestä ja elämänhallinnasta. Opiskelijan opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin tukeminen luo pohjan tulevalle työkyvylle. Opinnäytetyön viitekehyksenä on käytetty Kuntun opiskelukykymallia, jossa opiskelukyky rakentuu omista voimavaroista, opiskelutaidoista, opiskeluympäristöstä ja opetustoiminnasta. Viitekehyksessä painottuvat omat voimavarat ja erityisesti liikunnan positiiviset vaikutukset fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen. Opinnäytetyö on toiminnallinen.

Opinnäytetyön projektin tuloksena toteutettiin liikuntapäivät ja kuntotestaus Ahlmanin ammattiopiston ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille Varalan Urheiluopiston tiloissa. Opinnäytetyön tuotos on kirjallinen raportti. Kehittämistehtävän tuotoksena Ahlmanin ammattiopiston ja Varalan Urheiluopiston välille muodostettiin jatkuvan yhteistyön malli liikuntapäivien järjestämiseksi.

Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin yhteistyön lisäävän mahdollisuuksia opiskelijoiden liikunnalliseen aktivointiin. Jatkossa olisi tarpeellista tutkia, ovatko toteutetut liikuntakokeilut lisänneet Ahlmanin ammattiopiston ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoiden liikunnallista harrastuneisuutta, ja kuinka moni opiskelijoista on osallistunut uudelleen liikuntapäivien aikana kokeilemiinsa lajeihin. Hyödyllistä olisi myös tietää, kokevatko nuoret kuntotestauksen motivoivana vai ahdistavana tekijänä.

The purpose of this Bachelor’s thesis was to arrange two physical education days for the first-year-students of Ahlman Vocational Institute during the school year 2010–2011. The objective of this thesis was to promote welfare of the first-year-students of Ahlman Vocational Institute with the help of physical education experiments. The students became acquainted with different sports and received feedback on their condition through condition tests. The physical education assistant students of Varala Sports Institute were responsible for sports instruction and for condition testing as the public health nursing students served as the project leaders.

Supporting the students’ ability to study and welfare provides the basis for the future ability to work. Kunttu’s theory of studying ability in which the studying ability is based on a person’s own resources, studying skills, studying environment, and teaching was used as a theoretical framework in this thesis. In the theoretical framework, a person’s own resources and especially the positive effects of physical education on physical and mental health are emphasised. The Bachelor’s thesis was carried out as a project. As a conclusion of the Bachelor’s thesis, it could be stated that the cooperation added opportunities for activating students physically.

Sparad: