Sökning

Koskipanimon olutmyymälän toiminnan kehittäminen panimoravintola Plevnassa

QR-kod

Koskipanimon olutmyymälän toiminnan kehittäminen panimoravintola Plevnassa

Tampereella sijaitseva käsityöläispanimo, Koskipanimo avasi olutmyymälän keväällä 2019 panimoravintola Plevnan tiloihin. Alkoholin vähittäismyynnin se oli aloittanut jo vuotta aiemmin, saatuaan Valviralta anomansa alkoholin vähittäismyyntiluvan. Myynti tapahtui ensimmäisen vuoden ajan Plevnan baarin kautta. Koskipanimon tuotanto on tapahtunut kyseisen ravintolan tiloissa jo vuodesta 1994, jolloin myös Plevna avasi ovensa ensimmäisen kerran. Työn tarkoitus oli etsiä kehityskohtia Koskipanimon olutmyymästä ja sen pohjalta ehdotuksia sen kehittämiseen. Lisäksi oli tarve kartoittaa myymälän asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja heidän asuinpaikkojaan, jotta markkinointi voitaisiin kohdentaa paremmin.

Tutkimus pohjautui asiakaskyselyyn, jonka vastaukset analysoitiin ja käytettiin ehdotusten laadinnassa. Kysely tehtiin Surveymonkey-kyselypohjalle. Se jaettiin asiakkaille flaijereilla, jotka sisälsivät QR-koodin, jonka kautta kyselyyn pääsi vastaamaan. Kysely toteutettiin touko- heinäkuiden aikana, eli hyvin varhaisessa vaiheessa myymälän avaamisen jälkeen. Saatujen vastausten mukaan Koskipanimon olutmyymälässä on tehty hyviä asioita heti alussa. Suurin osa sen asiakkaista vaikuttavaa olevan sen toimintaan erittäin tyytyväisiä. Osa asiakkaista kuitenkin mielisi pieniä muutoksia sen toimintaan ja valikoimiin.

Tutkimus onnistui kaiken kaikkiaan hyvin. Kyselyyn saatiin vastauksia huomattavasti enemmän kuin oli odotettavissa ja vastaukset olivat laadultaan melko hyviä. Asiakaskyselypohjaan jäi kuitenkin pieniä teknisiä virheitä, jotka söivät vastausten laatua hieman. Tutkimuksesta vedetty johtopäätös on, että myymälän toimintamalli on kyllin toimiva eikä sitä ole tarvetta lähteä muuttamaan. Asiakaskunnan mielenkiintoa myymälää kohtaan voidaan ylläpitää esimerkiksi tarpeeksi usein muuttuvalla valikoimalla, oikein kohdistetulla markkinoinnilla ja pieniä epäkohtia muuttamalla, jos sille tulee jatkossa tarvetta.

The brewery Koskipanimo is located in Tampere. The brewery opened their beer shop in the spring of 2019, even though the products were promoted and sold a year before the company first got their alcohol dealership license. The products were then sold at the bar of the brewery restaurant Plevna. Koskipanimo is part of the restaurant and operates in same premises with it. The restaurant has been serving brewery products since they opened their doors in 1994.

The purpose of this study was to find ways of promoting the brewery’s products sold in the new shop and to receive suggestions on how to further develop and improve it. In addition, there was a need to map the clientele aswell as the shopping patterns of the consumers. A part of this was to find out where the consumer come from, so marketing approaches could be applied in the right way.

The survey is a series of questions asked from the customers, and the Surveymonekey's inquire form was used. The customers were given flyers with a QR-code, so that they could use it to answer the questions. The flyers were given out from May until July in 2019, which was very soon after the new shop was opened. The feedback received from the survey was in its entirety positive. The beer shop works well, and based on the answears received, the shop and products were liked from the beginning. However, a portion of the answears was also suggestions of small changes to the business and function.

The amount of the answers exceeded the expectations and the quality of the answers was good. The whole survey was overall a success. In the customer survey form, there were some technical errors that lowered the standards of the answers. Despite that, the conclusion that the promotion model of the shop works well as a whole, and there is no need to make any big changes to the business. To keep the customer’s interest alive, the product line can be rotated and updated from time to time, and if needed, marketing approaches can be changed.

Sparad: