Haku

Tienvarsimainonta : organisaatioiden tietous tienvarsimainonnan luvanvaraisuudesta

QR-koodi

Tienvarsimainonta : organisaatioiden tietous tienvarsimainonnan luvanvaraisuudesta

Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tienvarsimainoksen poistokehotuksen saaneiden organisaatioiden näkemyksiä ja mielipiteitä tienvarsimainonnasta ja lupakäytännöstä. Tavoitteena oli saada tietoa, jota Tiehallinto voisi tarvittaessa hyödyntää uusia tienvarsimainonnan toimintamalleja suunnitellessaan. Tutkimusongelmana oli, mitkä olivat syyt luvattomaan tievarsimainontaan. Lisäkysymyksenä työssä selvitettiin, mitä mieltä poistokehotuksen saaneet organisaatiot ovat tienvarsimainonnasta ja sen lupakäytännöistä.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena e-lomake kyselynä. Kysymykset olivat strukturoituja, mutta aiheen laadullisen luonteen huomioon ottamiseksi vastaajille tarjottiin mahdollisuuksia vastata myös vapaasti ajatuksiaan ja muutamassa kysymyksessä he saivat valita useampia vaihtoehtoja. Osoitteet kerättiin kesällä 2009 ja lomakkeet lähetettiin syksyllä 2009 niihin organisaatioihin, joilla oli sähköposti. Vastauksia tutkimukseen tuli 169 kappaletta ja ne käsiteltiin tilastollisesti.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tietous tienvarsimainonnan luvanvaraisuudesta ja lupakäytännöistä saattoi hyvinkin olla puutteellista. Lisäksi moni vastaaja käsitti mainoksen olevan ensisijaisen tärkeä opastuksen kannalta, kun taas Tiehallinto suosii opastuksen kannalta virallisten opasteiden käyttämistä. Vastaajat kokivat, ettei virallinen opaste aja samaa asiaa kuin tienvarsimainos.

Ensisijaisen tärkeää olisikin, että asiakkaat löytäisivät tiedon äärelle Tiehallinnon internet -sivujen tai puhelinpalvelun kautta. Kun lupaohjeet muuttuvat loppuvuodesta 2010, on erittäin tärkeää huolehtia tiedotuksesta tällöin, ettei muutaman vuoden kuluttua luvattomia tai väärin sijoitettuja mainoksia ole jälleen väärinkäsitysten vuoksi teiden varsilla.

Tallennettuna: