Haku

Sanaton spektri : peliympäristöt tarinankerronnan välineenä

QR-koodi

Sanaton spektri : peliympäristöt tarinankerronnan välineenä

Opinnäytetyö käsittelee peliympäristöjä ja sitä, miten peliympäristöjä voi käyttää tarinankerronnan välineenä tuomaan lisää syvyyttä pelin tarinaan, ympäristöihin ja hahmoihin. Työssä käsitellään peliympäristön ja sen tarinankerronnallisia määritelmiä, ympäristöllisen tarinankerronnan hyötyjä ja keinoja, miten pelin tarinoita voi kuljettaa eteenpäin ympäristön avulla. Lisäksi työssä käydään esimerkkien avulla läpi asioita, joita ympäristöllisellä tarinankerronnalla voi kertoa maailmasta tai hahmoista ja sitä, mitä tulisi huomioida ympäristöllisen tarinankerronnan käyttöä suunnitellessa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ympäristöllistä tarinankerrontaa käytetään peleissä ja minkälaisilla menetelmillä sellaista voi toteuttaa. Tarkoituksena oli tutkittujen materiaalien pohjalta kirjoittaa työ, jota aiheesta kiinnostuneet aloittelevat, samoin kuin kokeneemmat pelinkehittäjät voisivat käyttää oppaana tai viitteenä omien maailmojensa tarinoiden suunnittelussa.

Työ toteutettiin perehtymällä aiheeseen erilaisten kirjallisten materiaalien avulla, kuin myös lukemalla alalla työskentelevien tai alaa tutkineiden blogikirjoituksia sekä kuuntelemalla ja katselemalla nauhoituksia ammattilaisten luennoista ja paneeleista.

Pelisuunnittelua käsittelevässä kirjallisuudessa työn aihetta käydään läpi yllättävän vähän jos ollenkaan. Työssä käsiteltävää aihetta käytetään paljon erilaisissa peleissä mutta sen merkitystä tai oikeaoppista käyttöä ei käsitellä alan materiaaleissa. Työ täytti tavoitteet ja tarjoaa aiheesta perusteet. Aihetta voi halutessaan syventää haastattelemalla pelialalla työskenteleviä henkilöitä, varsinkin kirjoittamisen ja suunnittelun ammattilaisia.

Tallennettuna: