Haku

Ostokohteen liiketoiminnan haltuunotto ja integrointi : Yrityksen uudistuminen yrityskaupassa

QR-koodi

Ostokohteen liiketoiminnan haltuunotto ja integrointi : Yrityksen uudistuminen yrityskaupassa

Business takeover and integration : Firm renewal in acquisition

Tutkimuksen päätavoitteena on tutkia ostokohteen haltuunottoa ja integrointia ostajayritykseen ostajayrittäjän ja ostajayrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen kohteina ovat ostajayrityksen ja ostokohteen muodostaman kokonaisuuden kehittyminen ja uudistuminen. Tutkimusta ohjaavina tutkimuskysymyksinä ovat 1) millaisia motiiveja ilmenee yritysostoissa ostajan ja myyjän näkökulmasta, 2) millaisia tavoitteita yritysostoissa on yhdistämisprosesseille, 3) millaisia keskeisiä piirteitä ostokohteen haltuunotossa ja integroinnissa käytännössä ilmenee, 4) mitä yrityskaupassa uudistuu ja 5) millaisia johtopäätöksiä ostokohteen haltuunotosta ja integroinnista voidaan tehdä.

Tutkimus toteutettiin pitkittäisenä monitapaustutkimuksena. Teemahaastattelut toteutettiin alkuvuosina 2014 ja 2015. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen sekä tapauskohtaisesti että vertailemalla.

Yritysostoissa kasvun tavoittelu on merkittävä yritysoston motiivi. Useimmissa tapauksissa ostokohde sulautettiin kokonaisuudessaan ostajayritykseen, mutta mukana oli myös esimerkkejä, jossa ostokohde jatkoi omalla nimellään ja yhteistyö oli joko symbioottista tai hallinnoivaa. Tässä tutkimuksessa ostokohteen henkilöstö ja asiakkaat nousevat keskeisimmiksi ostajan tavoittelemiksi resursseiksi. Ostokohteen haltuunotto ja integrointi vaikuttaa varsin yksilölliseltä prosessilta.

Raportissa esitetään useita johtopäätöksiä ja toimenpidesuosituksia. Yritysosto viestii kasvuyrittäjyydestä. Yrityksen kehittämiseen ja kasvuun liittyviä asiantuntija-, rahoitus- ja muita palveluja tulisikin markkinoida aikaisempaa täsmällisemmin yritysoston lähiaikoina toteuttaneille yrittäjille. Arvonmäärityksen asiantuntijat tulisi valita tapauskohtaisesti riippuen ostokohteen keskeisistä ostajille arvokkaista resursseista. Yritysostoihin liittyy usein ostajayrityksen johtamisen uudistamistarpeita vastaamaan uuden kokonaisuuden tarpeita. Yritysostoa suunnittelevien yrittäjien tulisi valmistua uudistumaan ja uudistamaan johtajuutta jo ennen yritysostoa.

Tallennettuna: