Haku

Autismikirjon lasten tukeminen: koulutuspaketti varhaiskasvatukseen

QR-koodi

Autismikirjon lasten tukeminen: koulutuspaketti varhaiskasvatukseen

Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden ja ajankohtaisen tiedon tarjoaminen varhaiskasvattajille autismikirjosta ja heidän menetelmäosaamisensa lisääminen. Tavoitteena oli järjestää koulutuspaketti Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajille kevään 2022 aikana. Koulutuksien tavoitteena sisällöllisesti oli vastata kasvattajien toiveisiin ja tarpeisiin, ja toiminnallisesti toteuttaa koulutukset sujuvasti ja kaikki seikat huomioon ottaen. Työn tarkoituksena oli tarkastella aihetta varhaiskasvatuksen näkökulmasta, miten autismikirjo näyttäytyy varhaiskasvatuksen arjen tilanteissa. Teoriaosuus käsittelee autismikirjoa yleisesti ja sen ilmenemistä varhaiskasvatuksessa sekä erilaisia arjen tilanteita, joissa autismikirjon piirteet näyttäytyvät. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Koulutusten suunnittelua varten toteutettiin ensin alkukartoitus, jolla kerättiin tietoa kasvattajien tämänhetkisestä autismikirjon tietämyksestä ja toiveista koulutuksiin liittyen. Alkukartoitukseen sisältyi sekä määrällisen että laadullisen tutkimusmenetelmien piirteitä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvattajilta ja sitä hyödynnettiin koulutuskokonaisuuden suunnittelussa. Alkukartoituskyselyn perusteella ilmeni, että koulutuksille oli tarvetta ja vastauksissa toistui erityisesti toive konkreettisista esimerkeistä. Alkukartoitusaineiston analyysin perusteella tuloksista koulutuskokonaisuuteen erottui kolme pääteemaa, jotka olivat arjen strukturointi ja aistikuormituksen säätely, toiminnanohjaustaidot ja menetelmäopastus. Näistä muodostui koulutuksille pääteemat. Suunnitteluvaiheessa kouluttajiksi saatiin sosiaalialan eri sektoreilta asiantuntijoita, joilla oli monipuolista osaamista autismikirjon lapsista. Koulutukset järjestettiin Teamsin välityksellä. Koulutuskokonaisuuden jälkeen kerättiin palaute Webropol-kyselyllä. Palautekyselystä saatiin selville, että koulutuskokonaisuus oli tarpeellinen ja kasvattajat pitivät erityisesti konkreettisista esimerkeistä. Johtopäätöksenä kehittämistyö oli kaikille hyödyllinen ja asetettuihin tavoitteisiin onnistuttiin vastaamaan.

Tallennettuna: