Haku

Pandemian vaikutukset Etelä-Pohjanmaan lounasravintoloiden toimintaan

QR-koodi

Pandemian vaikutukset Etelä-Pohjanmaan lounasravintoloiden toimintaan

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Etelä-Pohjanmaan lounasravintolat ovat pärjänneet pandemian aikana ja mitä erilaisia päätöksiä on täytynyt tehdä toiminnan edistämiseksi. Henkilöstö on iso osa ravintolan toimintaa, joten opinnäytetyössä tutkittiin myös pandemian vaikutuksia henkilökuntaan sekä työhyvinvointiin. Voi todeta, että pandemia on vaikuttanut jollakin tavalla jokaisen ihmisen elämään. Pandemian taloudelliset vaikutukset ovat näkyneet radikaalisti etenkin ravintola-alalla. Etenkin hyvät kriisinjohtamistaidot ovat auttaneet ravintolayrittäjiä selviytymään pandemian keskellä.

Lounasravintoloiden toiminnasta pandemian aikana selvitettiin Webropol –kyselyn avulla. Jokaiselta Etelä-Pohjanmaan paikkakunnalta valittiin vähintään yksi lounasravintola, jolle kysely lähetettiin. Tutkimus rajattiin ravintolatoimintaan, joka on tapahtunut pandemian aikana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin eli kyselytutkimuksen pohjalta.

Tuloksia saatiin seitsemältä eri paikkakunnalta: Seinäjoelta, Kauhajoelta, Tervajoelta, Ähtäristä, Isokyröstä, Lapualta ja Kauhavalta. Ravintolayrittäjien vastauksien perusteella saatiin todenmukainen kuva koronapandemian aiheuttamien muutosten vaikutuksista ravintoloiden toimintaan ja henkilökuntaan. Vastaajat kokivat pandemian vaikuttaneen eniten työhyvinvointiin, taloudellisiin asioihin, työmäärään, asiakaskuntaan ja itse ravintolan toimintaan. Työhyvinvointi on yksi tärkeimpiä osa-alueita yrityksen ylläpitämisen kannalta ja sitä korostettiin vastauksissa useaan otteeseen. Ihmisten siirtyminen etätyöhön on vähentänyt ihmisten ateriointia lounasravintoloissa. Etätyön myötä kuljetuspalveluiden käyttöönotto ja take away –mahdollisuus on lisääntynyt. Lopuksi tutkittiin pandemian vaikutuksia ravintola-alan tulevaisuuteen. Pandemian aiheuttamien muutosten koettiin näkyvän ravintola-alalla tulevaisuudessa, esimerkiksi asiakaskäyttäytymisessä ja epävarmuuden jatkumisena.

Tallennettuna: