Haku

SeAMKin alumnitoiminnan ja viestinnän kehittäminen

QR-koodi

SeAMKin alumnitoiminnan ja viestinnän kehittäminen

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun alumnitoimintaa ja viestintää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä alumnitoimintaan ja viestintään. Toisena tavoitteena oli tutkia SeAMKin alumnien näkemyksiä alumnitoiminnasta ja viestinnästä.

Alumnitoiminta vaihtelee alueittain. Se on organisoitu ja järjestetty Suomessa eri tavoin. Yliopistot ovat yleisesti ottaen paljon kehittyneempiä alumnitoiminnan suhteen, koska ne ovat toimineet paljon kauemmin kuin ammattikorkeakoulut. Maailmalla alumnitoiminta on paljon yleisempää ja organisoidumpaa. Alumniviestintä on korkeakoulujen ja niistä valmistuneiden opiskelijoiden välistä viestintää. Kummatkin hyötyvät viestinnästä, ja sen avulla voidaan parantaa korkeakoulujen opetusta. Samalla alumnit saavat hyvää tietoa uusista koulutusmahdollisuuksista. Käsittelen tässä opinnäytetyössä, miten toiminnasta tulisi viestiä alumneille.

Suunnittelin Seinäjoen ammattikorkeakoulun markkinointipäällikön kanssa kyselylomakkeen, jonka sitten lähetin SeAMKista valmistuneille opiskelijoille. Vastauksia kyselyyn tuli 225 kappaletta, joka on todella hyvä määrä. Tulokset antavat tietoa siitä, miten alumnitoimintaa tulisi kehittää ja miten toiminnasta tulisi viestiä. Tulokset eivät hirveästi eroa SeAMKin tekemistä tutkimuksista.

Johtopäätöksistä esitän oman mielipiteeni, minkälaista alumnitoiminnan tulisi olla ja miten siitä tulisi viestiä alumneille. Minun mielestäni ensimmäiseksi pitäisi organisoida alumnitoiminnan ja viestinnän hoitaminen. Täytyisi määritellä kenen tehtävä on hoitaa alumnitoimintaa ja viestintää, kuuluisiko se jo SeAMKissa työskentelevän henkilön toimenkuvaan vai pitäisikö sitä varten palkata uutta henkilöstöä hoitamaan tehtävää. Samalla täytyy ottaa myös huomioon, että SeAMKilla on eri koulutusyksiköitä ja jokaisella alumnilla on oma koulutusalansa.

Tallennettuna: