Haku

Uuden asukkaan perehdytyslomake Saga-palvelutalojen henkilökunnalle

QR-koodi

Uuden asukkaan perehdytyslomake Saga-palvelutalojen henkilökunnalle

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Saga-palvelutalojen henkilökunnan kokemuksia uuden asukkaan perehdyttämisestä Webropol-kyselyn avulla. Tutkimustulosten pohjalta luotiin uuden asukkaan perehdytyslomake henkilökunnan työn tueksi.

Tutkimuksen kyselylomake oli suunnattu talojen henkilökunnasta niille, jotka useimmiten tekevät töitä uuden asukkaan perehdytyksen parissa omalla osa-alueellaan, eli yleisimmin tiiminvetäjät, ravintolapäälliköt ja talon johtajat. Kyselyn avulla saatiin lisätietoa henkilökunnan kokemuksista uuden asukkaan perehdyttämisessä ja siitä, onko eri Saga-palvelutalojen välillä eroavaisuuksia perehdyttämisessä. Tutkimus osoittaa, että suurin osa kyselyyn vastanneista on kokeneita perehdyttäjiä ja heillä on riittävästi tietoa uuden asukkaan perehdyttämisestä. Perehdyttämislomakkeelle on selkeä tarve, koska vain pieni osa vastaajista tekee jonkinlaista listaa jo läpikäydyistä asioista perehdytyksen aikana.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työn keskeisiä käsitteitä kuten perehdytys, asiakaslähtöisyys, kehittämistyö ja palveluasuminen. Lisäksi teoriaosuudessa on tutkimustietoa ikääntyneiden muuttamisesta omasta kodista esimerkiksi tehostetun palveluasumisen piiriin.

Tallennettuna: