Haku

Perehdytyskansio asiakasohjausyksikköön palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen

QR-koodi

Perehdytyskansio asiakasohjausyksikköön palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdytyskansio JIK- peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän asiakasohjausyksikköön. Perehdytyskansion tarkoitus on toimia uuden työntekijän tukena yksilöllisessä perehdytysprosessissa. Perehdytyskansio toteutettiin kehittämistyönä palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen. Prosessi vaati asiaan perehtymistä moninäkökulmaisesti, laajaa tiedonhankintaa sekä tiivistä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Sen avulla lopputuloksesta saatiin toimeksiantajan tarpeisiin vastaava tuotos. Perehdytyskansio toteutettiin sähköisessä muodossa, jotta asiakasohjaajien on helppo täydentää ja päivittää sitä.

Asiakasohjaajan tehtäviin kuuluu palvelutarpeen arviointi, palveluiden myöntäminen sekä neuvonta ja ohjaus. Työn tavoitteena on tukea ikäihmisten kotona asumista ja hyvinvointia. Perehdyttämiseen täytyy kiinnittää huomiota asiakasohjausyksikössä, koska työ on itsenäistä, ja vaatii laaja-alaista osaamista ja ymmärrystä ikäihmisille suunnatuista palveluista sekä etuuksista. Hyvällä perehdyttämisellä vaikutetaan uuden työntekijän työhön sitoutumiseen, asenteisiin, työmotivaatioon sekä työn hallintaan ja laatuun.

Opinnäytetyössä kerrotaan perehdyttämisestä sekä sen merkityksestä uudelle työntekijälle ja työyhteisölle. Perehdyttämisen lisäksi opinnäytetyössä kerrotaan asiakasohjausyksikön toiminnan keskeisestä sisällöstä, sekä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvistä erityispiirteistä. Lopuksi esitellään perehdytyskansion kehittämisprosessi palvelumuotoilun menetelmin. Valmista perehdytyskansiota ei liitetty opinnäytetöiden sähköiseen tietokantaan toimeksiantajan toiveesta, mutta sen keskeistä sisältöä on kuvattu opinnäytetyössä.

Tallennettuna: