Sökning

̈No se vaatii sitä pedagogista osaamista, mut sit se vaatii toisaalta myös työkokemusta ̈ : Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä uuden varhaiskasvatuslain määrittelemästä erityisen tuen osaamisesta ja tehtäväalueiden jakamisesta

QR-kod

̈No se vaatii sitä pedagogista osaamista, mut sit se vaatii toisaalta myös työkokemusta ̈ : Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä uuden varhaiskasvatuslain määrittelemästä erityisen tuen osaamisesta ja tehtäväalueiden jakamisesta

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on uuden varhaiskasvatuslain määrittelemästä erityisen tuen osaamisesta sekä erityisen tuen tehtävien jaosta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatuksen henkilöstörakennetta, kelpoisuusvaatimuksia ja osaamista sekä varhaiskasvatuksen laatua. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään erityistä tukea sekä erityisen tuen prosessin vaiheita ja tämän toteutusta varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, johon osallistui neljä (4) varhaiskasvatuksen opettajaa. Teemahaastattelu sisälsi kolme (3) pääteemaa; erityinen tuki varhaiskasvatuksessa, erityisen tuen tehtävät varhaiskasvatuksessa sekä erityinen tuki tulevaisuudessa. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.

Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kokevat erityisen tuen osaamisen vaativan päivittäisessä työssä pedagogista osaamista, lapsen kehityksen tuntemusta ja monenlaista menetelmäosaamista. Varhaiskasvatuksen opettajat näkivät erityisen tuen pedagogiikan vaativan strukturointia, arviointia ja tietämystä lapsen tuen tarpeista.

Erityisen tuen tehtävien jaossa korostui varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen vastuu, mutta yhtä tärkeänä pidettiin myös henkilöstön yksilöllisten erityisosaamisalueiden hyödyntämistä osana erityisen tuen toteuttamista. Erityisen tuen osaamisen ja toteuttamisen haasteina puolestaan koettiin ajan puute, suuret lapsimäärät ja riittävä osaaminen. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen ja työnkuvan nähtiin painottuvan huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön.

The aim of this study was to find out what early childhood educators think about special support competences in day-care, and how they see the allocation of the special support tasks after the new early childhood education law. The research method used was the qualitative research. We interviewed four (4) early childhood educators by using a theme interview. The theme interview had three (3) main themes: special support in day-care, special support tasks in daycare and special support in the future. The results of the study were analyzed by using content analysis. The results of this study showed that early childhood educators see that special support competences require pedagogical competencies, knowledge about children’s development, a diverse range of working methods, structures, assessment and knowledge about children’s special support. Early childhood educator’s pedagogical responsibilities stood out in the division of the special support tasks. They also consider other personnel’s special know-how to be important. The results indicated that lack of time, large group sizes and adequate competencies are the challenging factors when implementing special support in daycare. This research results also show that the early childhood educators see Bachelor of Social Services’ competencies and job descriptions to focus on the cooperation with the children’s providers.

Sparad: