Haku

Digitaalisen markkinoinnin kehityssuunnitelma Huonepakopeli Kuopiolle

QR-koodi

Digitaalisen markkinoinnin kehityssuunnitelma Huonepakopeli Kuopiolle

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda yrityksen parempaan tietoisuuteen, mitä digitaalinen markkinointi on ja mitä etuja sillä voidaan saavuttaa. Digitaalisen markkinoinnin avulla yritys voi markkinoida tehokkaammin sekä kohdennetummin. Tämä taas auttaa yritystä tavoittamaan kohdeyleisö ja tarvittaessa kommunikoimaan heidän kanssaan.

Opinnäytetyössä kerrottiin ensin pakopeleistä ja niiden historiasta, josta siirryttiin varsinaiseen aiheeseen eli tarkastelemaan digitaalista markkinointia ja sen kanavia sekä työkaluja. Tämän jälkeen siirryttiin tarkastelemaan kohdeyrityksen tilannetta ja nykyistä markkinointistrategiaa sekä selvitettiin, mitkä ovat kohdeyrityksen tavoitteet digitaalisen markkinoinnin kanssa. Opinnäytetyön loppupuolella esitettiin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, miten kohdeyritys voisi kehittää digitaalista markkinointiaan ja hyödyntää erilaisia keinoja tehokkaasti. Ehdotukset perustuivat sekä opinnäytetyön teoriaosuuteen ja kohdeyrityksen tarpeisiin sekä tavoitteisiin.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista menetelmää hyödyntäen, sillä tutkimukseen pyrittiin saamaan monipuolisempi näkökulma tutkittavan asian suhteen. Laadullisena menetelmänä käytettiin haastattelua, mutta sitä käytettiin vain lähteenä aineistossa. Varsinainen tutkimus toteutettiin yrityksen kanssa yhteistyössä. Menetelmäksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus, joka valittiin siksi, koska tutkittiin tutkimuskysymystä tilastojen ja numeroiden avulla tutkimuskyselylomakkeen kautta.

Yllätykseksi suurin osa asiakkaista oli kuullut yrityksestä kaverinsa kautta. Haastattelussa selvisi, että ajanvarauskalenterista lähtee hymiöllä toteutettu palautekysely jokaiselle pelaajalle 1–5 vastaus vaihtoehdoilla. Palautetta on tullut vuodesta 2021 lähtien ja yritys on saanut reilusti yli 2000 arvostelua. Yrityksen saaman palautteen keskiarvo oli 4,8. Todennäköisesti mukava ja asiantunteva palvelu on yrityksen yksi suurimmista valteista ja sillä selittyy kuulopuheen voimakas vaikutus yrityksen asiakaskunnassa.

Tutkimuksen tuloksia analysoidessa selvisi, että kohdeyritys voisi aktivoitua sosiaalisessa mediassa sekä hyödyntää myös maksullista Google Ads-mainontaa enemmän varsinkin remarketingin muodossa. Tällöin asiakas, joka käy mutta poistuu sivustolta, näkee hänelle kohdennettua mainontaa muuallakin nettiä selatessaan.

Tallennettuna: