Sökning

Matkailutuotteen suunnitteluprosessi : Ryhmämatkan suunnittelu Pohjois-Amerikkaan

QR-kod

Matkailutuotteen suunnitteluprosessi : Ryhmämatkan suunnittelu Pohjois-Amerikkaan

Tiivistelmä Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimiva matkasuunnitelma asiakasryhmän toiveiden mukaisesti. Työllä ei ole varsinaista toimeksiantajaa, vaan matkalle lähtevä kahdeksan hengen ryhmä tilasi matkasuunnitelman minulta. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja tavoitteena on, että tämän työn ja matkasuunnitelman perusteella ryhmä pystyy toteuttamaan matkan, joka on juuri heidän tarpeidensa ja mielitekojensa mukaan rakennettu. Ryhmän jäsenet haluavat matkan olevan elämyksellinen ja mieleenpainuva kokemus.

Asiakkaiden tarpeet ja motiivit selvitettiin kvalitatiivisella tutkimuksella. Ryhmän jäsenille lähetettiin ensin väljästi strukturoitu sähköpostikysely, joka sisälsi kahdeksan avointa kysymystä. Kysymyksissä tiedusteltiin matkan sisäisiä ja ulkoisia motiiveja, tärkeitä kohteita sekä toiveita reitin yksityiskohtaisuudesta. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja tulosten pohjalta rakennettiin kokonaiskuva ryhmän toiveista. Tuloksia tarkennettiin kahdella ryhmähaastattelulla, joiden avulla muokattiin lopullinen matkasuunnitelma.

Raportissa käydään teoriaosiossa ensin läpi matkailun kehitystä ja erilaisia matkailijatyyppejä. Tämän jälkeen keskitytään palvelun ja elämystuotteen teoriaan. Neljännessä kappaleessa käsitellään matkailutuotteen suunnitteluprosessia ja kerrotaan käytännössä miten ryhmältä kerättiin tietoa ja kuinka matkasuunnitelma tehtiin heidän toiveidensa pohjalta. Viides kappale keskittyy itse matkaan, eli sen reittiin ja kohteisiin. Jokaisesta kohteesta kerrotaan lopuksi yksityiskohtaisemmin mitä ryhmän jäsenillä on siellä mahdollisuus nähdä ja kokea.

Opinnäytetyöprosessissa onnistuttiin ryhmän tavoitteessa ja tuotoksena syntyi asiakasryhmää miellyttävä matkasuunnitelma. Matkasuunnitelmasta löytyvät kaikkia jäseniä eniten kiinnostavat kohteet ja suunnitelmaan on jätetty tilaa improvisoinnille ryhmän toiveiden mukaisesti. Ryhmän jäsenet voivat toteuttaa matkan tämän matkasuunnitelman mukaisesti. Matkasuunnitelmaa voidaan käyttää myös pohjana esimerkiksi matkatoimiston valmismatkatuotteelle.

The purpose of this thesis was to create a functional travel plan based on the wishes of the customers. This thesis does not have an actual client organisation but the request for this travel plan came straight from the travelling group. This is a functional study and the aim is for the client group to be able to execute the trip according to the travel plan that is built to satisfy their needs and desires. The trip should be a memorable and remarkable experience for the group.

Customers’ needs and motives were studied by a qualitative study. First, a loosely structured e-mail enquiry with eight questions was sent to the customers. The questions concerned intrinsic and extrinsic motivation, important destinations and wishes about the route’s particularity. The answers were analyzed and a big picture about the group’s wishes was created. Two group interviews were made to specify the results and to help modify the final travel plan.

Evolution of travelling and different types of tourists were discussed in the first theory part of the report. After that focus is on the theory of services and experience product. In the fourth chapter the development process of a tourism product is discussed as well as how the research was made in practice. The fifth chapter concentrates on the trip itself i.e. the route and destinations. In the final chapter it is told in detail what the group can see and do in every destination.

This thesis process was successful and the result was a travel plan that pleased the customers. In the travel plan all the destinations that appealed most to the customers can be found and room was left for improvisation as well. The group can put this trip into practice according to the travel plan. This travel plan can also be used by a tour operator to create a package tour.

Sparad: