Haku

Riistaveden melontareitin tuotteistaminen kansainvälisille markkinoille

QR-koodi

Riistaveden melontareitin tuotteistaminen kansainvälisille markkinoille

Opinnäytetyö pohjautuu meneillään olevaan Outdoors Finland Pohjois-Savo -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on kehittää matkailualan yrityksiä verkostomaiseen yhteistyöhön ja saada niiden kesätuotteet kansainvälisille markkinoille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Riistaveden melontareitin tuotteistamista kansainvälisille asiakkaille ja sen lopputuloksena on yksi valmis reittisuunnitelma valitulle kohderyhmälle. Tässä opinnäytetyössä ei perehdytä reitin markkinointiin ja myyntiin.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään melonnan peruskäsitteisiin, segmentointiin ja tuotteistamisen apuna käytettäviin tuotekehitysmalleihin. Lisäksi tässä opinnäytetyössä hyödynnetään aikaisempia tutkimuksia ulkomaalaisista melonta-asiakkaista ja Pohjois-Savon melontamahdollisuuksista.

Tässä opinnäytetyössä taustatietoa hankittiin teemahaastatteluilla, joiden avulla paikallisilta melontayrittäjiltä saatiin tärkeää tietoa Riistaveden reitistä ja melontamatkailusta Pohjois-Savossa. Riistaveden melontareitti on vielä melko tuntematon kohde, kuten myös muut Pohjois-Savon melontareitit. Riistaveden melontareitti on ympärysreitti eli se on melottavissa ympäri, jolloin aloitus- ja lopetuspisteet ovat samat. Riistaveden melontareitillä ei ole kantomatkoja eli melojien ei tarvitse kantaa kanoottejaan, ja reitin infrastruktuuri on hyvässä kunnossa. Kilpailijamaihin, Ruotsiin ja Puolaan, verrattuna edellä mainitunkaltaiset reitit ovat harvinaisia.

Riistaveden melontareitin tuotteistamissuunnitelma laadittiin aluksi teoria-aineiston pohjalta. Yrityshaastatteluiden jälkeen suunnitelmaan tehtiin vielä jonkin verran muutoksia, lähinnä asiakkaiden turvallisuuden parantamiseksi. Reitistä tehtiin myös turvallisuussuunnitelma. Riistaveden reitistä on mahdollista saada kansainvälisiä omatoimimelojia kiinnostava multiaktiviteettituote. Aiheesta on kuitenkin tarpeellista tehdä jatkotutkimuksia. Tämän opinnäytetyön lopussa esitellään yritysverkostoitumiseen perustuva reittisuunnitelma, jossa on vaihtoehtoinen lopetus joko kylpylälomaan tai päiväretkeen viinitilalla.

Tallennettuna: