Sökning

Kuvakirja keuhkojen ja lonkan natiiviröntgentutkimukseen tulevalle kehitysvammaiselle potilaalle

QR-kod

Kuvakirja keuhkojen ja lonkan natiiviröntgentutkimukseen tulevalle kehitysvammaiselle potilaalle

Kehitysvammaiset potilaat kuuluvat röntgenosaston asiakaskuntaan ja heillä on oikeus hyvään hoitoon. Röntgentut-kimus voi pelottaa kehitysvammaista potilasta, mikä voi hankaloittaa kuvauksen onnistumista. Röntgenkuvien onnis-tumisen ja tulkittavuuden kannalta on tärkeää, että potilas pysyy oikeassa asennossa paikallaan ja tarvittaessa pidättää hengitystä. Itsemääräämisoikeuden myötä kehitysvammainen potilas voi halutessaan kieltäytyä tutkimuk-sesta. Kehitysvammaisen potilaan voi olla vaikea ymmärtää hänelle annettuja ohjeita, joten ohjauksen apuna ja tukena voidaan käyttää kommunikaation tukemisen keinoja. Yksi tukemisen vaihtoehto on kuvakirja, jossa on ker-rottu valokuvien ja selkokielisen tekstin avulla vaihe vaiheelta yleisimpien natiiviröntgentutkimusten kulku.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvakirja keuhkojen ja lonkan natiiviröntgentutkimuksista kehitysvammai-sille potilaille Vaalijalan kuntayhtymään. Tavoitteena oli radiografiatyön kehittäminen kehitysvammaisten potilaiden keuhkojen ja lonkan natiiviröntgentutkimuksissa tuottamalla kuvakirja, jota voidaan käyttää tukemaan suullista ohjausta. Kuvakirjan avulla kehitysvammainen potilas voi tutustua tulevaan kuvaukseen yhdessä ohjaajansa kanssa ennen tutkimukseen menoa ja näin vähentää potilaan mahdollista pelkoa natiiviröntgentutkimukseen liittyen.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä projektityömenetelmällä ja sen tuotoksena oli kuvakirja. Tilaajana toimi Vaalijalan kuntayhtymä, joka järjestää erilaisia palveluita kehitysvammaisille. Ensimmäisenä pereh-dyttiin natiiviröntgentutkimusten, kehitysvammaisten, kommunikointimenetelmien ja kuvakirjan teoriaan. Tietoa haettiin kirjallisuudesta, artikkeleista, ST-ohjeista ja eri tahojen internetsivuilta. Tutkimustietoa haettiin Nelli-portaalista, Aapeli-tietokannasta, Melinda-kirjastojen yhteistietokannasta ja Google Scholarista. Teoriaan perehtymi-sen jälkeen suunniteltiin kuvakirjan käsikirjoitus, jossa hahmoteltiin tärkeimmät kuvat ja sisällöt. Käsikirjoituksen jälkeen valokuvat käytiin ottamassa Suonenjoen terveysaseman röntgenosastolla. Valokuvista koottiin kuvakirjan raakaversioita. Valokuvissa esiintyi kehitysvammainen malli. Kuvakirjan käsikirjoitus sekä raakaversio käytiin läpi tilaajan yhteyshenkilön sekä yhteistyökumppani Papunetin yhteyshenkilön kanssa. Papunet on verkkosivusto, joka tarjoaa puhevammaisuuteen ja kommunikointiin liittyvää tietoa sekä materiaalia. Papunet julkaisi kuvakirjan inter-netissä. Kuvakirjalle järjestettiin arviointitilanne, jossa oli mukana tilaajan yhteyshenkilö, opinnäytetyön toinen teki-jä sekä viisi kehitysvammaista henkilöä ja heidän avustajia.

Valmiissa kuvakirjassa käytettiin selkokieltä ja itse otettuja valokuvia. Kuvakirjassa on ensimmäisenä sisällysluette-lo ja tekijät. Seuraavana ovat käyttöohjeet, jotka on tarkoitettu kehitysvammaisen henkilön avustajalle. Kuvakirjas-sa esitellään lyhyesti, miksi röntgenkuva otetaan ja mitä röntgenkuvauksessa tapahtuu. Keuhkokuvauksen ja lonk-kakuvauksen osioissa on esitetty potilaan näkökulmasta keuhkojen natiiviröntgenkuvaus röntgenosastolle saapumi-sesta alkaen siihen, että kuvaus on onnistunut ja potilas saa lähteä.

Patients with intellectual disability are a part of radiology departments’ clients and they have a right to good care. X-ray examination can be scary for a patient with intellectual disability. The fear can complicate the success of the x-ray examination. In order to get successful x-ray images, it is very important that the patient stays still in the right position while the x-ray images are being taken and if needed, holds breath. Because of the self-determination, a patient with intellectual disability has a right to refuse the examination. It might be difficult for the intellectually disa-bled patient to understand the given guidance, so other forms of communication can be used as supporting guid-ance. One option is a picture book containing photographs and plain language telling step by step the most common x-ray examinations.

The purpose of this thesis was to produce a picture book about thoracic and hip x-ray examinations for patients with intellectual disability to Vaalijala institution. The goal of this thesis was to improve radiography in thoracic and hip x-ray examinations when patient has intellectual disability by producing a picture book. The picture book can be used to support oral guidance. That enables intellectually disabled patients to get acquainted with a forthcoming examination in advance with their assistants, and in that way alleviate possible fears that the patient may have about the examination.

The thesis was a functional study that was executed by a project method and the output was a picture book. The subscriber of this thesis, Vaalijala Institution, organizes a variety of services for intellectually disabled people. The first thing to do was to orientate to theory of x-ray examinations, intellectually disabled people, the methods of communication and picture books. The theory was searched from literature, articles, regulatory guides on radiation safety and different websites. The research information was collected from Nelli-portal, Aapeli-library database, Melinda-union catalogue of Finnish libraries and Google Scholar. After orientating to the theory, the manuscript of the picture book was planned. When the manuscript was done, the photos for the picture book were taken in the radiology department of Suonenjoki Health Care Center. The photos were gathered into raw versions of the picture book. An intellectually disabled person was used as model in the photos. The manuscript and the raw versions of the picture book was gone through with the subscriber’s and partner Papunet’s contact persons. Papunet is a web-site that provides information about speech impairment and communication, and offers material for use. Papunet published the picture book online. The picture book was evaluated together with the subsciber’s contact person, the other author of the thesis and five intellectually disabled persons and their assistants.

Plain language and photos were used in the final picture book. First on the picture book are contents and information about the authors. Next is instructions for using the book, which is meant for the assistants of intellectually disabled persons. It is shortly presented why the x-ray image is taken and what happens in the examination. In the parts of thoracic and hip examinations the story is told from the patient’s point of view starting from the registration and ending to that point where examination has successed and the patient can leave.

Sparad: