Sökning

Kun tunteet kuljettavat : Osallistava valokuvausprosessi sijaishuoltoyksikön nuorten tunteista

QR-kod

Kun tunteet kuljettavat : Osallistava valokuvausprosessi sijaishuoltoyksikön nuorten tunteista

Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin osallistava valokuvausprosessi sijaishuoltoyksikössä asuvien nuorten kanssa. Osallistavassa valokuvausprosessissa nuoret pääsivät käsittelemään negatiivisia ja positiivisia tunteitaan toiminnallisen menetelmän keinoin. Valokuvien suunnittelu ja toteutus oli nuoria kuntouttavaa ja korjaavaa työtä. Jokainen lapsi ja nuori ansaitsee kokemuksen olla rakastettu ja hyväksytty juuri sellaisena kuin on.

Osallistavassa valokuvausprosessissa oli mukana kolme 15–19 vuotiasta nuorta, joista yksi toimi valokuvausprosessissa valokuvaajana. Osallistava valokuvausprosessi sisälsi valokuvien suunnitteluvaiheen sekä toteutuksen. Valokuvien tarkoituksena oli herättää katsojassa erilaisia tunteita ja avata valokuvien keinoin nuorten maailmaa.

Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostui yhteisöhoidon tavoitteista ja periaatteista sijaishuoltoyksikössä, kiintymyssuhteen merkityksestä nuoren vuorovaikutuksessa, minäkäsityksen kehityksestä ja häiriöistä, itsetunnon tukemisesta sekä tunteista ja niiden käsittelystä. Opinnäytetyössä kuvattiin osallistavan valokuvausprosessin tuotteistamisprosessi.

Opinnäytetyön osallistavan valokuvausprosessin tavoitteena oli, että nuori käsittelisi omia tunteitaan ja tunnistaisi sekä sanoittaisi niitä. Tavoitteena oli, että nuori ymmärtäisi jokaisen tunteen olevan sallittu, eikä niitä tarvitse peitellä tai kieltää. Toiminnallinen opinnäytetyö takasi mahdollisuuden olla paljon kontaktissa nuorten kanssa, joka oli edellytyksenä luottamussuhteen luomiselle.

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä ylä-savolaisen sijaishuoltoyksikön kanssa. Jokainen nuori suunnitteli itse omat valokuvansa. Opinnäytetyöprosessin lähtökohtana oli, että nuorten itsetunto vahvistuu onnistumisen kokemuksien kautta. Muistoksi nuorille jäi valokuvat prosessiin osallistumisesta.

In our functional thesis we made inclusive photography project with the young who lives in foster care unit. In this inclusive photography project they get dealing with negative and positive feelings by functional method way. Photographies design and implement was rehabilitative and remedial for the young. Every child and teenage deserves experiences to be loved and accepted just the way they are.

In this inclusive photography project were three 15–19 years old teenagers. One of them was photographer in this photography process. Inclusive photography project contains photographies design and implement phases. Photographien meaning was evoke different feelings in watcher and open world of young people by photographies.

Theory consists of the aims and principles of commune care in the foster care unit, development of self-image and its disorders, supporting of self-esteem and emotions and dealing ones emotions.

The aim of the participatory photography project was to make the young to deal with their emotions as well as to identify and name them. The aim was to make the young understand that all their emotions are allowed and that there is no need to hide or deny any of them. This functional thesis made it possible for the authors to socialize with the young, which helped to build a confidential relationship with them.

The thesis was executed in co-operation with a foster care unit in Upper Savo. All the young who took part in this project designed their own photographs. The basis of the thesis process was to strengthen the young’s self-esteem through experiences of success. The young were able to keep the photographs as a memory of their participation in the project.

Sparad: