Haku

Kuopio Wine Festivalin tulevaisuuden teema

QR-koodi

Kuopio Wine Festivalin tulevaisuuden teema

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kuopion Wine Festival -tapahtumalle teemaehdotus tulevaisuuteen. Teemaehdotuksella haluttiin tuoda esille kehitysehdotuksia tapahtumaa varten. Työssä käsiteltiin tapahtumatuotannon ja teeman tietoperustoja. Näistä keskityimme tapahtumatuotannon prosessin esittelyyn. Osana työn tietopohjaa teetimme Kuopion Viinijuhlia käsittelevän asiakastutkimuksen. Tutkimuksen tavoite oli saada kehittämisehdotuksia koskien itse tapahtumaa sekä teemaehdotuksia tulevaisuutta varten.

Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Menetelmänä käytimme sähköistä kyselylomaketta. Lomaketta jaettiin sähköpostin sekä sosiaalisen median avulla. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 60 kappaletta. Vastaukset analysoitiin käyttämällä Webropol-ohjelmaa. Vastausten perusteella valittiin teeman aiheeksi Uusi-Seelanti.

Työssä avattiin Uuden-Seelannin viinikulttuuria ja tapahtumamarkkinoinnin tietoperustoja. Opinnäytetyössä sovellettiin Uuden-Seelannin teemaa Kuopion Viinijuhlille. Kehitysehdotusten perusteena käytettiin asiakastutkimuksen tuloksia. Kuopion Viinijuhlille suunniteltiin lyhempää tapahtuma-aikaa ja laajempaa tapahtuma-aluetta. Kehitysehdo-tuksiin kuului myös tapahtumarannekkeet sekä viinien maistelulipukkeet. Kuopion Viinijuhlille haluttiin tuoda enemmän viinitietoutta viinimessualueen muodossa. Tutkimustulosten mukaisesti Kuopion Viinijuhlille haluttiin tuoda kotimaisten artistien lisäksi stand up –komiikkaa. Esiintyjäkaartiin tuotiin viinitietoutta viiniasiantuntijan avulla.

Tapahtumaa ehdotettiin markkinoitavaksi pääasiassa sosiaalisen median sekä verkkomainonnan avulla. Markkinoin-tikanaviksi haluttiin ottaa myös blogit sekä perinteisemmät markkinointimenetelmät, kuten sanomalehtimainonta. Uusi-Seelantiteemaa haluttiin markkinoida myös Osuuskauppa PeeÄssän toimipisteissä.

Tallennettuna: