Haku

Employer Branding

QR-koodi

Employer Branding

Työmarkkinoille alkaa muodostua kilpailu ammattitaitoisista työntekijöistä, joka on mielestäni seurausta työntekijöiden sekä -hakijoiden arvokäsitysten muutoksista sekä työntekijöiden ikärakenteen vanhenemisesta. Työnantajien on hyvä miettiä, millä he pystyvät houkuttelemaan uusia työntekijöitä palvelukseensa. Suuri merkitys on yrityksen vetovoimalla, joka tässä opinnäytetyössä määrittyy employer brandingistä, työnantajakuvasta sekä -maineesta.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli brändätä toimeksiantajaani If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:tä, jonka tavoitteena oli houkutella potentiaalisia työnhakijoita yritykselle sekä luoda finanssialasta uusi parempi mielikuva työnhakijoille. Tarve työlle tuli, kun toimeksiantaja koki, että olisi tarpeen tuottaa esitysmateriaaleja työntekijöidensä käyttöön, joita voi käyttää Ifin esittelemiseen työnantajana. Ifillä sekä yleisesti vakuutusalalla on tarvetta tulevaisuutta varten houkutella lisää lahjakkaita työntekijöitä palvelukseensa vakuutusalan henkilöstön yhtäaikaisen eläköitymisen johdosta.

Katsoin parhaaksi suunnitella kolme erilaista esitysmateriaalia eri kohderyhmille. Kohderyhmiksi valitsin yläasteikäiset, lukioikäiset sekä ammattikorkeakoulu ja yliopistotason opiskelijat. Esitysmateriaaleissa olen ottanut huomioon eri kohderyhmien tietämyksen ja tuntemuksen vakuutusalasta, jonka pohjalle esitysmateriaalit rakensin.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työnantajakuvan ja työnantajamaineen käsitteitä sekä Employer Brandingin määritelmiä, taustatietoja sekä perusteluja. Työn empiirinen osa toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Ifin kesätyöntekijöille 12.7.2012 sekä 19.7.2012 pidettyjen esitysten jälkeisinä päivinä. Halusin saada sähköisen kyselyn avulla selvityksen materiaalin toimivuudesta sekä mahdollisista kehittämistarpeista.

Tallennettuna: