Haku

Yläkouluikäisten käsityksiä homoseksuaalisuudesta ja sen opetuksesta

QR-koodi

Yläkouluikäisten käsityksiä homoseksuaalisuudesta ja sen opetuksesta

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porin suomalaisen yhteislyseon koulun kahdeksasluokkalaisten nuorten ajatuksia ja käsityksiä homoseksuaalisuudesta. Kyselyyn vastanneet nuoret olivat iältään 14–15 –vuotiaita ja kahdeksannella vuosikurssilla heitä opiskelee kaikkiaan 78 nuorta. Tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla, pitääkö koulujen seksuaalikasvatusta jollain tavalla kehittää sisällöltään. Kyselyyn vastasi 51 oppilasta vastausprosentin ollessa 65%. Tutkimusaineisto kerättiin syyskuussa 2012 kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Vastaukset analysoitiin SPSS -tilastointiohjelmalla. Kun opinnäytetyö oli raportoitu, selvisi, että yksi neljästä kohderyhmäluokasta oli englanninkielinen. Nämä poisjääneet vastaajat ovat voineet vaikuttaa vastausprosenttiin.

Nuoret suhtautuvat homoseksuaalisuuteen positiivisesti. Normaaliksi homoseksuaalisuuden luokitteli 33 (65%) vastanneista. Homoseksuaalisuutta omassa elämässään olivat kohdanneet 45 (88%) vastaajaa. Vastaajista 26 (51%) oli sitä mieltä, että homoseksuaalisuudesta on helppoa tai osittain helppoa puhua. Koulussa homoseksuaalisuudesta oli kuullut puhuttavan 28 (55%). Pelottavana homoseksuaalisuuden koki 17 (29%) vastaajaa. Kuitenkin pojat kokivat asian pelottavampana kuin tytöt. Homoseksuaalisuuden hyväksyminen johtaa homouden lisääntymiseen 29 (60%) mielestä. Vastaajista 29 (57%) koki, että erilaisia seksuaalisia suuntautumisia pitäisi käsitellä enemmän koulussa, osittain tai täysin eri mieltä asiasta oli 22 (43%).

Jos homoseksuaalisuutta käsiteltäisiin ja nuorille annettaisiin mahdollisuus keskustella asiasta opettajan kanssa, jolle homoseksuaalisuus ei ole kummallisuus tai tabu, tutkimuksen tulokset voisivat näyttää erilaisille. Tällä hetkellä näyttää siltä, että homoseksuaalisuus on edelleen aihe, josta ei tiedetä tarpeeksi, jotta se voitaisiin täysin hyväksyä.

Tallennettuna: