Haku

Alusten käsittelyn teoria ja simulaattoriharjoitukset

QR-koodi

Alusten käsittelyn teoria ja simulaattoriharjoitukset

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä aluksen käsittelyn harjoitteluun simulaattoriolosuhteissa soveltuvia sekä teoriaa että käytäntöä sisältäviä harjoituksia opetuskäyttöön. Teoriaosa ja simulaattoriharjoitukset yhdessä havainnollistavat eri pääpropulsiotyypeille ominaisia käyttäytymisperusteita ja niiden hallintaa. Lisäksi selvitimme käytännössä, miten oppimateriaalimme toimii. Testasimme harjoituksiamme koulumme merikapteeniopiskelijoiden alustenkäsittelykursseilla ja kysyimme heiltä kirjallisesti kysymyksiä harjoitusten jälkeen. Vastausten perusteella arvioimme harjoitusten onnistumista ja muokkasimme itse esimerkkiharjoituksia. Vastauksia kysymyksiin ja palautetta harjoituksista on puitu liitteenä olevassa loppuraportissa. Liitteenä on lomake, jonka kysymyksiin vastataan ennen harjoitusta. Tarkoituksena on hankkia kulloinkin kyseessä olevan aluksen olennaiset tiedot ja ymmärtää niiden vaikutus käytännössä ennen harjoitusta. Keskityimme työssä pääpropulsiotyyppeihin, joita ovat kiinteälapapotkurinen, säätölapapotkurinen, kaksiakselinen alus keulapotkurilla ja ilman keulapotkuria. Teoriaosassa on käytetty lähdemateriaalina Henry H. Hooyerin teosta Behaviour And Handling Of Ships ja Malcolm C. Armstrongin teosta Practical Ship Handling sekä koulumme opettajien, merikapteenien itse kokoamaa oppimateriaalia aiheesta. Harjoitukset on tehty teorian ja kokeneiden merikapteenien opastusta hyväksi käyttäen. Aluksen käsittelyn opetteluun simulaattoriolosuhteissa tulee suhtautua varauksella. Monia olennaisia asioita ja ulottuvuuksia jää havainnoimatta, ja taas toisaalta monet rajoittavat tekijät tekevät simulaattorissa aluksen käsittelyn haastavammaksi kuin todellisessa elämässä. Esimerkiksi etäisyyksien ja vauhdin arvioiminen silmällä sekä manöveeraajan näkökentän sijainti ja sen kankea vaihtelumahdollisuus ovat käsittelyä vaikeuttavia tekijöitä. Olemmekin keskittyneet rakentamaan ja toteuttamaan harjoituksemme niin, että ne jättävät mahdollisimman vähän varaa puutteista johtuville epäkohdille ja keskittyvät olennaisiin, simulaattoriolosuhteissa helposti havainnoitaviin avaintekijöihin. Olemme jättäneet sääolosuhteet ja virrat pois harjoitteista. Käsittely tapahtuu ideaaliolosuhteissa. Todellisessa elämässä edellä mainitut seikat tulee aina ottaa huomioon ja ne ovatkin olennainen osa jokaista manöveerausta.

Tallennettuna: