Haku

Esikouluikäisen lapsen liikuntakasvatuksen tukeminen perheliikunnan keinoin

QR-koodi

Esikouluikäisen lapsen liikuntakasvatuksen tukeminen perheliikunnan keinoin

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lapsiperheiden liikunta-aktiivisuuden lisääminen perheliikunnan keinoin. Keskeisiä tutkimuskysymyksiä työssä olivat kuinka paljon tutkimukseen osallistuvat perheet harrastavat yhdessä liikuntaa, lisääntyykö per-heiden yhteinen arkiliikunta tutkimuksen aikana, mitkä ovat perheen yhteisen liik-kumisen haasteet sekä voidaanko perheiden yhteiseen liikkumiseen vaikuttaa var-haiskasvatuksen ja kodin yhteistyöllä. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia perheille asetettujen liikunnallisten haasteiden avulla, joiden teemat olivat luonto, lähiliikuntapaikat, kilometrihaaste sekä siivoaminen. Opinnäytetyö toteutettiin yh-teistyössä Huittisten kaupungin Sammun esikoulun perheiden kanssa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmiä olivat päiväkodin henkilökunnan avoin haastattelu, päiväkirjan pito koko opinnäytetyöprosessin ajan, vanhemmille suunnattu kyselylomake sekä loppupalautekysely päiväkodin henkilökunnalta. Perheille tarkoitettuun palautelo-makkeeseen vastasi neljätoista perhettä kahdestakymmenestä (7 %). Palautelomak-keesta kävi ilmi, että perheillä oli erilaiset lähtökohdat arkiliikkumisen suhteen ja siksi lisääntyminen haasteen myötä vaihteli vastanneiden kesken. Kymmenen neljästätoista vastasi, ettei arkiliikunta lisääntynyt haasteen myötä, kolmessa perheessä arkiliikunta lisääntyi jonkin verran ja yhdessä perheessä arkiliikunta lisääntyi. Yhdeksän vastanneen perheen käsitys arkiliikunnasta säilyi samana, mitä se oli ennen haastetta. Neljä perhettä kiinnittää jatkossa enemmän huomioita arkiliikkumiseen ja yksi perhe innostui haasteen myötä yhteisestä arkiliikunnasta. Osa lomakkeeseen vastanneista perheistä harrasti liikuntaa aktiivisesti ennen haastetta, eikä haaste näin ollen lisännyt liikuntaa näissä perheessä. Muutamat perheet liikkuivat jonkin verran, mutta haaste ei lisännyt perheen arkiliikuntaa aiempaan verrattuna. Suosituin vastaus kysymykseen mikä lisäsi perheen yhteistä arkiliikuntaa oli lapsen kiinnostus perheen liikkumista kohtaan. Vastausten perusteella kaikki perheet kokivat olevansa kiinnostuneita heille asetetuista haasteista. Suurin osa vastanneista koki, että teemoja oli helppo toteuttaa ja vastaavasti loput kokivat haasteita teemojen toteuttamisessa kuten sopivan aikataulun löytymisen. Liikuntahaasteista lähiliikuntapaikkateema oli perheiden keskuudessa suosituin. Opinnäytetyön myötä liikuntahaasteet tuotiin mukaan myös esikoulun arkeen. Teemat olivat samanlaisia niin esikoulun kuin perheiden haasteissa. Haasteiden toteuttaminen esikoulun arjessa onnistui hyvin. Esikoulun henkilökunta koki, ettei haaste häirinnyt esikoulun toimintaa, vaan toteutus tapahtui sujuvasti arjessa. Haasteet toivat liikettä esikoulun arkeen ja lapset olivat innokkaasti mukana touhuamassa. Tulevaisuudessa tärkeää olisikin, että varhaiskasvattajat haastaisivat niin itsensä kuin perheet kiinnittämään huomioita lasten liikkumiseen. Erilaiset haasteet, yhteiset liikuntatapahtumat, toiminnallinen oppiminen ovat esimerkkejä asioista, joiden avulla voidaan saada lisä motivaatiota niin lasten kuin perheiden liikkumiseen.

Tallennettuna: