Haku

Yrityksen kansainvälistyminen Ruotsin markkinoille - case Kivikylän Kotipalvaamo Oy

QR-koodi

Yrityksen kansainvälistyminen Ruotsin markkinoille - case Kivikylän Kotipalvaamo Oy

Opinnäytetyön aiheena oli suomalaisen elintarviketuottajan, Kivikylän Kotipalvaamon kansainvälistyminen Ruotsin markkinoille. Kohdemarkkina-analyysi tehtiin Ruotsin markkinoiden tuomista mahdollisuuksista ja uhista yritykselle, sekä yritysanalyysi yrityksen omista vahvuuksista ja heikkouksista kansainvälistymisessä. Näiden tietojen pohjalta kehitettiin kansainvälistymisstrategia ja suunnitelma sen toteuttamiseen.

Tutkimuksen teoriaosuus käsitteli kohdemarkkinoita ja kohdeyritystä sekä niiden analysointimalleja. Markkina-analyysiä varten tutustuttiin PESTEL-analyysiin, ja yritys-analyysia varten SWOT-analyysiin. Kansainvälistymisstrategiassa käsiteltiin eri operaatiomuodot sekä niiden painopisteet. Lopuksi käytiin läpi kansainvälistymisen toteutuksen vaiheet prosessikartan laatimista varten. Tutkimuksen teoriaosuus tehtiin viitekehyksen kuvaamien osa-alueiden mukaan kvalitatiivisen tutkimuksen pohjaksi.

Empiirisen osuuden aineistoa kerättiin sekundääristen lähteiden lisäksi asiantuntijahaastatteluilla. Haastattelujen kohteina olivat kohdemarkkina-alueen ja viennin asiantuntijat sekä kohdeyrityksen toimitusjohtaja. Kohdemarkkinoiden analysoinnin tulokset Ruotsista vietiin yrityksestä tehdyn analyysin ulkoisiksi mahdollisuuksiksi ja uhiksi samalla kun yritysanalyysilla tutkittiin Kivikylän Kotipalvaamon omia sisäisiä vahvuuksia ja heikkouksia. Tuloksia käytettiin kansainvälistymisstrategian, toteutuksen ja seurannan suunnittelussa.

Tutkimuksessa tuotiin esille yrityksen toimintaan ulkoisesti vaikuttavia tekijöistä kohdemarkkinoilla. Lyhyesti sanottuna viennille ei ole suuria esteitä, mutta markkinointiin panostaminen on tärkeää ja ruotsalaiset kuluttajat arvostavat laatua kohtuuhintaan. Tulokseksi saatiin myös analyysi yrityksen kansainvälistymisen resursseista, jotka tutkimuksen mukaan ovat hyvät, vaikka asiantuntemukseen tulisi panostaa. Tutkimuksesta yritys saa tietoa kansainvälistymisen prosessista ja ehdotuksia sen toteuttamiseen. Kohdemarkkinoihin ja yrityksen toimintaan kohdennettu prosessikartta auttaa yritystä kansainvälistymään.

Tallennettuna: