Sökning

Työhyvinvointipäivän järjestäminen ISS Palveluiden työntekijöille

QR-kod

Työhyvinvointipäivän järjestäminen ISS Palveluiden työntekijöille

Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa työhyvinvointipäivä ISS Palveluiden työntekijöille Yyterissä 5.9.2015. Tapahtuma on tehty toimeksiantona ISS Palveluille ja suunniteltu heidän toiveidensa pohjalta. Projektin johtajana minä olin vastuussa koko tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tämä tarkoittaa, että työssä yhdistyy teoreettinen osuus työhyvinvoinnista ja tapahtuman suunnittelusta sekä kaikki käytännön työ ja sen raportointi. Työ toteutettiin, koska sille oli kysyntää ja saman-kaltaista tapahtumaa ei ollut järjestetty yrityksen tässä toimipisteessä aiemmin. Työn tavoitteiksi määriteltiin työntekijöiden yhteishengen ja työssä viihtyvyyden parantaminen tapahtuman avulla. Tapahtuman kohderyhmä oli 32 henkilöä ja he olivat kaikki ammatiltaan siivoojia. Ikähaarukka vaihteli 20–63 ikävuoden välillä ja suurin osa kohderyhmästä oli naisia. Työn alussa esiteltiin sen tavoitteet, tehtävä ja käytetyt tutkimusmenetelmät, jonka jälkeen esiteltiin toimeksiantaja. Tämän jälkeen kerrottiin ensin teoriaa työhyvinvoinnista yhteisöllisyyden kannalta ja sitten kerrottiin tapahtuman suunnittelun ja järjestämisen teoriaa. Sen jälkeen tarkasteltiin järjestettävän tapahtuman suunnittelua. Teoriassa kerrottiin myös tapahtuman suunnittelun ja toteutuksen teoriaa strategisen ja operatiivisen kolmioiden avulla, joista yhdessä muodostuu onnistuneen tapahtuman tähtimalli. Tällaisesta teoriasta saatiin opinnäytetyölle selkeä runko. Työssä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, eli oppimispäiväkirjaa, henkilökohtaisia tiedonantoja ja lomakehaastattelua. Näitä menetelmiä käytettiin tapahtuman kohderyhmän ja toimeksiantajan tarpeiden ja toiveiden selvittämiseen. Menetelmiä käytettiin myös käytännön toteutuksen dokumentoinnin avuksi. Tapahtuman lopuksi osallistujilta kerättiin lomakehaastattelun eli palautekyselyn muodossa palautetta. Tapahtumasta saadun palautteen mukaan, työlle asetetut tavoitteet täyttyivät, koska tapahtuma sain vain positiivista palautetta. Osallistujat kokivat, että tapahtumasta oli konkreettista apua yhteishengen ja työssä viihtyvyyden parantamiseksi. Työn ansiosta saatiin selville, että vastaavanlaiselle tapahtumalle olisi myös jatkossa kysyntää.

The subject of this thesis was to plan and organize an occupational well-being event for employees of ISS Palvelut. This event was organized 5th of September 2015 in Yyteri. The event was planned and implemented for ISS Palvelut as an assignment. As a project manager of the event I was responsible for the whole event process; Planning and implementing the event. This thesis was implemented as a practice-based thesis. It means that this thesis combines the theory of occupational well-being and event management with operative implementation of the event. The event was organized because of demand and there had not been same kind of event ever before. The goal was to plan and implement an occupational well-being event, which would improve company’s employees’ team spirit and comfort at work. The target group of the event was 32 persons and all of them were professional cleaners. The age range of the target group was from 20 to 63 years and most of the target group were women. It the beginning of the thesis the goals, motives and used research methods were introduced. Then followed the introduction of the client. After that the theory part of the thesis started. These chapters included theory about occupational well-being and event management. Then followed the chapters were all the practical implementation were opened up. In the theory part were also explained the strategic and operative triangles which together can described as a star of successful event. The used research methods in this thesis were qualitative which were learning diary, personal statements and survey interview. These research methods were used to help find out wishes and needs of the target group and client. These methods were also used to help documenting the thesis. In the end of the event the attendees filled out a survey interview and gave feedback. According to the given feedback the event was implemented successfully and the attendees were satisfied with the event. The attendees felt that the event helped improving their team spirit and comfort at work. Because of the thesis were found out, that there is demand for parallel event in the future.

Sparad: