Haku

Kouluympäristö lasten fyysisen aktiivisuuden selittäjänä

QR-koodi

Kouluympäristö lasten fyysisen aktiivisuuden selittäjänä

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla lasten fyysistä aktiivisuutta kahdessa erilaisessa kouluympäristössä. Lisäksi vertailtiin liikunnallisesti aktiivisten oppilaiden ja vähemmän liikkuvien oppilaiden fyysisen aktiivisuuksien eroavaisuutta kahdessa eri kouluympäristössä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kahden Liikkuva koulu -projektiin osallistuneen lappeenrantalaisen koulun kanssa. Tutkimuksen koehenkilöinä toimivat Kaukaan alakoulun (N=11) ja Kimpisen alakoulun (N=13) 4. luokkalaiset oppilaat (N=24). Fyysisen aktiivisuuden mittaamisessa käytettiin Polar Active -aktiivisuusmittaria. Mittaukset toteutettiin toukokuun 2014 aikana. Oppilaat pitivät aktiivisuusmittareita ranteessaan kaksi viikkoa koulupäivien ajan. Mittareiden avulla saatiin tietoa lasten fyysisestä aktiivisuudesta ja sen kuormittavuudesta sekä askelten määrästä koulupäivän aikana. Lisäksi erillisen kyselylomakkeen avulla selvitettiin muun muassa lasten yleisiä liikunnallisia tottumuksia ja päivittäin kertyvän ruutuajan määrää. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 22.0 -ohjelmalla ja tilastollisen merkitsevyyden tasoksi määriteltiin p<0,05. Jokaisessa vertailtavassa koeryhmässä Kaukaan koulun oppilaat liikkuivat alhaisilla aktiivisuuden tasoilla koulupäivän aikana Kimpisen oppilaita enemmän (p<0,05). Korkeilla aktiivisuuden tasoilla eroa vertailtavien koeryhmien välillä ei ollut. Istumisen määrä oli jokaisessa vertailtavassa koeryhmässä Kimpisen koulun oppilailla Kaukaan oppilaita suurempaa (p>0,05). Tutkimuksen perusteella kouluympäristöllä ei ole vaikutusta lasten fyysiseen aktiivisuuteen tarpeeksi kuormittavilla fyysisen aktiivisuuden tasoilla. Pienen koeryhmän vuoksi tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä. Jatkossa tutkimuksissa tulee kiinnittää huomiota niihin tekijöihin, jotka osaltaan voivat vaikuttaa lasten fyysiseen aktiivisuuteen koulupäivän aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella istumisen määrä oli kouluissa suurta. Tekijöitä, jotka mahdollistavat istumisen määrän alenemisen, voi olla vaikutusta fyysisen aktiivisuuden nousuun koulupäivän aikana.

Tallennettuna: