Haku

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin ensihoitopalvelun sidosryhmien tyytyväisyyskysely

QR-koodi

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin ensihoitopalvelun sidosryhmien tyytyväisyyskysely

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sidosryhmien kehittämisehdotuksia ja näkemyksiä yhteistyöstä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) ensihoitopalvelun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Eksoten ensihoitopalvelun sidosryhmäyhteistyötä. Sidosryhmiksi valikoitiin poliisi, Etelä-Karjalan keskussairaalan päivystyspoliklinikka, Imatran Honkaharjun terveysaseman päivystys sekä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin kotihoito. Opinnäytetyössä laadittiin ja teetettiin kysely sidosryhmille yhteistyön mittaamiseksi. Kyselyyn vastanneet sidosryhmät valikoitiin yhteistyössä Eksoten edustajan kanssa. Sidosryhmätyytyväisyyttä ei ole aikaisemmin tutkittu Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin alueella. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu valtakunnallisen sekä alueellisen ensihoitojärjestelmän esittelystä, ensihoidon sidosryhmien esittelystä sekä yhteistyön ja tyytyväisyyden määritelmistä. Teoriaosuuteen kerättiin tietoa kirjallisuudesta, tutkimuksista sekä internetistä. Opinnäytetyö toteutettiin verkkopohjaisena kyselytutkimuksena. Jokaisella sidosryhmällä oli kyselylomakkeessa yhteisiä kysymyksiä sekä sidosryhmäkohtaisia tarkentavia kysymyksiä. Vastaukset analysoitiin SPPS-ohjelmalla. Avoimet vastaukset klusteroitiin sekä ryhmiteltiin myönteisiin ja kielteisiin. Avoimet vastaukset on esitetty raportissa SPSS-ohjelmasta saatujen tulosten tukena. Tuloksista voitiin päätellä, että yksilöt kokevat tyytyväisyyden eri tavalla. Erilaiset toimintatavat, erilaiset näkemykset tai väärinkäsitykset voivat aiheuttaa ristiriitoja työympäristössä. Sidosryhmille yhteisesti esitettyjen väittämien tulokset osoittivat sen, että eri ihmiset arvostavat erilaisia asioita ja tyytyväisyys on yksilöllisesti koettu asia. Tuloksissa parhaimmat keskiarvot saivat väittämät ensihoitohenkilöstön suorittamasta työstä, ammatillisesta käytöksestä sekä sujuvasta kommunikoinnista. Päivystyspoliklinikoille esitetyistä väittämien vastauksista kävi ilmi, että suullisen ja kirjallisen kommunikaation puutteet sekä sovituista toimintamalleista poikkeaminen heikentävät koko yhteistyöprosessia. Kotihoidolle esitetyistä väittämistä heikoimmat keskiarvot saivat väittämät, jotka koskivat samanarvoisuuden tunnetta ensihoitohenkilöstön kanssa sekä heidän arvostustaan kotihoidon tekemää työtä kohtaan.

Tallennettuna: