Sökning

3-6-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden muutokset musiikkiliikunnan avulla

QR-kod

3-6-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden muutokset musiikkiliikunnan avulla

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkiliikunta vaikuttaa 3–6-vuotiaiden lasten motorisiin perustaitoihin sekä fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi tutkittiin lasten kokemuksia musiikkiliikunnasta. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä toimivat Tirikan päiväkoti sekä Lappeenrannan tanssiopisto. Tämä opinnäytetyö toimi pilottitutkimuksena Musiikkiliikuntaa Tirikassa 2016-2018 –hankkeelle. Hanke sai alkunsa lastenlääkäri ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Lappeenrannan yhdistyksen hallituksen jäsenen Outi Stridin aloitteesta. Opinnäytetyö oli kvantitatiivinen pitkittäistutkimus, joka sisälsi kvalitatiivisen osion. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin Movement ABC-2 -testistöä, aktiivisuuspäiväkirjaa, kyselylomaketta, lapsen tuntemusta kuvaavia kuvia sekä ryhmämuotoista teemahaastattelua. Lappeenrannan tanssiopisto järjesti Tirikan päiväkodin ryhmille 45 minuutin musiikkiliikuntatunnin kerran viikossa. Tämä opinnäytetyö raportoi ensimmäisten kahdeksan viikon musiikkiliikuntatuntien mahdollisia vaikutuksia lasten motorisiin perustaitoihin, fyysisen aktiivisuuden määrään ja laatuun sekä lasten omaan kokemukseen tunneista. Koehenkilöitä tutkimuksessa oli 40. Alku- ja loppumittaukset suoritettiin Tirikan päiväkodin tiloissa. Aktiivisuuspäiväkirjat ja kyselylomakkeet jaettiin vanhemmille ennen interventiota ja intervention jälkeen. Tulosten perusteella 3–4- ja 5–6-vuotiaiden motorisissa perustaidoissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta, paitsi 5–6-vuotiailla hernepussin kiinniotossa tulokset paranivat 15% (p<0.05). Fyysisen aktiivisuuden määrässä ja laadussa ei tapahtunut muutosta (p>0.05). Lasten kokemukset musiikkiliikunnasta olivat pääosin positiivisia. Ryhmämuotoisessa teemahaastattelussa esille nousivat ennakkoasenteet, tanssiopettajien ja päiväkodin ohjaajien toiminta, sekä tuntipalautteen kerääminen.
Tuloksia ei voida yleistää suhteellisen pienen otoskoon sekä valikoidun tutkimuskohteen vuoksi. Jatkossa voisi tutkia motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteyttä sekä arkeen lisätyn liikunnan vaikutuksia kunnallisissa päiväkodeissa.

The purpose of this thesis was to find out how exercising with music affects fundamental motor skills and the quantity and quality of physical activity in 3 to 6-year-old children. In addition, this thesis examined how children experienced the exercising lessons. The collaborators of this study were Tirikka preschool and The Dance Institute of Lappeenranta. This thesis was a pilot study for a project called Musiikkiliikuntaa Tirikassa 2016-2018. The project was created by Outi Strid, a pediatrician and a member of the Lappeenrantas association board of Mannerheim League for Child Welfare. The thesis was a quantitative longitudinal study with a qualitative part. Fundamental motor skills were measured with Movement Assessment Battery for Children-2, the quantity and quality of physical activity were determined with activity diary and questionnaire. Children's experiences were determined with pictures that showed different feelings. The Dance Institute of Lappeenranta organized 45 minute long exercising lessons to both age groups once a week. This thesis reported possible changes in fundamental movement skills, the quantity and quality of physical activity and childrens experiences over a time period of eight weeks. There were 40 test subjects in this study. There were 20 in 3 to 4 years old and 20 in 5 to 6 years old. Measurements in the beginning and the end were executed in Tirikka preschool. Activity diaries and questionnaires were delivered to the parents before and after the intervention.
Based on the results there were no significant changes in fundamental motor skills, except in catching a beanbag, the result improved by 15% (p<0.05). There were no significant changes in the quantity and quality of physical activity (p>0.05). Experiences of children who exercised with music were mainly positive. In the group theme interview the main themes that came up were prejudices, actions of dance and preschool teachers as well as collecting feedback from the lessons.
Because of the small number of test subjects and the chosen target group, the results cannot be generalized. In the future, it would be important to examine the relationships between fundamental motor skills and physical activity, and the effects of exercise integrated in to normal weekdays in municipal preschools.

Sparad: