Haku

Lappeenrannan Hiekkalinnan toiminnan kehittäminen kesällä 2015

QR-koodi

Lappeenrannan Hiekkalinnan toiminnan kehittäminen kesällä 2015

Opinnäytetyön tarkoituksena oli profiloida kesän 2015 aikana Lappeenrannan Hiekkalinnalla vierailleet kävijät sekä selvittää heidän mielipiteensä Hiekkalin-nasta ja sen palveluista. Osana opinnäytetyötä selvitettiin myös ulkopaikka-kuntalaisten syitä vierailla Lappeenrannassa sekä heidän rahankäyttönsä määrää ja tarkoitusta vierailun aikana.

Lappeenrannan Hiekkalinna sijaitsee kesäisin Lappeenrannan huvisatamas-sa, jonne se kohosi kesällä 2015 kahdennentoista kerran. Lappeenranta käyt-tää vuosittain merkittäviä resursseja kesätapahtumiin ja tehtäväksi saatiin sel-vittää, saako Lappeenranta rahoilleen vastinetta. Tutkimuksen tilasi Kreature Oyn toimitusjohtaja Jukka Lakela, joka järjesti kolmatta kesää Hiekkalinna-tapahtumaa.

Opinnäytetyön teoreettinen osa koostuu vapaa-ajan matkailusta käsitteenä, matkailumarkkinoinnista, palvelun muodostumisesta kokemukseksi ja elä-mykseksi sekä palvelun tuotteistamisesta. Tiedot kerättiin kirjallisuudesta sekä internetistä.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksen avulla, joka oli tutkimustyypiltään kvanti-tatiivinen. Tiedot tutkimukseen kerättiin Webropoliin kehitetyn kävijätutkimuk-sen avulla ja kävijätutkimusta mainostettiin Hiekkalinnan suurella infotaululla sekä heidän koti- ja Facebook-sivuillaan.

Tutkimustulokset osoittivat, että Lappeenrannan Hiekkalinna on yksi Lappeen-rannan kesän suurimmista vetonauloista ja se on vakiinnuttanut paikkansa huvisatamassa. Tyypillinen Hiekkalinnalla vierailija on vapaa-aikaansa viettä-vä matkailija, joka yleensä viettää aikaansa Hiekkalinnalla lastensa tai ystä-viensä kanssa. Vapaa sisäänpääsy ja lapsiystävällisyys ovat tärkeitä menestys-tekijöitä Hiekkalinnan kaltaisessa tapahtumassa verrattaessa muihin Lappeen-rannan kesätapahtumiin. Tutkimustuloksiin pohjaten Hiekkalinnan tulisi pa-nostaa enemmän pääasiakassegmenttiin ja laajentaa toimintaansa sille kohde-ryhmälle. Toiminnassa ja palvelussa on kehitystarpeita, joihin osaan tulisi puuttua pikimmiten ja osaa voisi kehittää parantaakseen palvelun laatua.

Tallennettuna: