Haku

Mobiilitasohyppelypelin 2D-hahmosuunnittelu: mitä tulee ottaa huomioon, että hahmo on toteutettavissa useammalla graafikolla?

QR-koodi

Mobiilitasohyppelypelin 2D-hahmosuunnittelu: mitä tulee ottaa huomioon, että hahmo on toteutettavissa useammalla graafikolla?

Tässä tutkielmassamme tutkittiin tiimityöskentelyä ja hahmosuunnittelua. Tutkielma toteutettiin kahden hengen ryhmätyönä. Idea syntyi opinnäytetyön käytännön osuudesta, missä teimme mobiilitasohyppelypelin kolmen hengen tiiminä. Tiimi koostui ohjelmoijasta ja kahdesta graafikosta. Opinnäytetyön tutkielman aihe “mitä tulee ottaa huomioon, että hahmo on toteutettavissa useammalla graafikolla?” syntyi, kun huomattiin graafikoiden piirtotyyleistä johtuva ongelma: graafikoiden hahmosuunnitelmat olivat sellaisia, jotka olivat vaikeasti toteutettavissa tyylillisesti kummallakin graafikolla. Hahmon ulkoasu täytyi muuttaa sellaiseksi, että se oli toteutettavissa kummankin graafikon toimesta niin, että se säilyi yhtenäisenä.

Tutkielmassa käydään läpi mobiili- ja tasohyppelypelien historiaa, hahmosuunnittelun vaiheita, sekä tiimityöskentelyn rooleja, vuorovaikutusta ja dynamiikkaa. Tutkielmassa hahmosuunnittelu on rajattu 2D-hahmosuunnitteluun. Tutkielmassa käsitellään myös tiimityöskentelyä peliprojekteissa. Tavoitteina oli tuoda informaatiota, miten toimitaan useamman graafikon projektitiimissä.

Tutkielman tietolähteinä käytettiin useita suunnittelualan artikkeleita, kirjoja sekä omia kokemuksia opinnäytetyön käytännön osuutta tehdessä. Päälähteinä hahmojen luontiin ja pelien historialle olivat yritysten, kuten Segan, Sonyn ja Nintendon tuotannot. Edellä mainittujen yritysten pelien suuren menestyksen vuoksi, analysoimme heidän hahmo- ja pelisuunnitteluansa.

Tutkielmaan tuodaan käytännön esimerkkeinä opinnäytetyön käytännön osuudessa tuotetun Broomstick Bash -mobiilipelin tuotannon vaiheet, hahmosuunnittelu ja tulokset. Ohjelmat kuten Photoshop ja After effects olivat suuressa käytössä mobiilipelin tuotannossa.

Työskentely aloitettiin suunnittelemalla tutkielmaamme sisältöä ja jakamalla se tasapuolisesti kummankin kesken. Tutkimustyötä tehtiin itsenäisesti jaettujen sisältöosuuksien mukaan ja välillä kokoonnuttiin yhteen työskentelemään yhteisten osioiden pariin.

Tallennettuna: