Haku

Kansantanssi sivulajina tanssin taiteen perusopetuksessa : Kokemuksia ja havaintoja 12–14-vuotiaiden tanssijoiden sivulajikokeilusta

QR-koodi

Kansantanssi sivulajina tanssin taiteen perusopetuksessa : Kokemuksia ja havaintoja 12–14-vuotiaiden tanssijoiden sivulajikokeilusta

Opinnäytetyössäni tutkin kansantanssin vahvuuksia sivulajina taiteen perusopetuksessa. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa on myös toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusryhmään kuului kahdeksantoista 12–14-vuotiasta erikoiskoulutusryhmän tanssijaa Porvoosta Taidetahtaan tanssikoulusta. Kokoonnuin tanssijoiden kanssa yhden lukuvuoden ajan noin joka toinen viikko.

Prosessi alkoi keväällä 2019 suunnitteluvaiheella ja tutkimusryhmän kanssa työskentely syyskuussa 2019. Tanssijat vastasivat tutkimuksen aikana kolmeen kyselyyn, jotka kartoittivat heidän ajatuksiaan kansantanssista ja sen mahdollisuuksista sivulajina. Sen lisäksi pidin itse havaintopäiväkirjaa tuntisuunnitelmien yhteydessä ja käytin hyödyksi tunneilta kuvattua videomateriaalia. Valmistimme Moves 2020 -tanssikatselmukseen kaksiosaisen teoksen, jonka tanssilajeiksi valikoituivat polkka ja polska.

Minulla on itselläni voimakas ajatus siitä, että kansantanssin sisältämä monipuolinen kontakti, tilankäyttö, rytmiikat ja lajikirjo edesauttavat ketä tahansa tanssijaa kehittämään omaa osaamistaan. Ajattelen erityisesti tanssin sosiaalisten piirteiden tuovan erilaista lähestymiskulmaa verraten moniin muihin tanssilajeihin. Nostin näiden ajatusten rinnalle Taidetehtaan tanssikoulun opetussuunnitelman ja selvitin, miten kansantanssi niihin vastaa.

Tutkimusmateriaali tukee monilta osin omaa hypoteesiani siitä, että kansantanssilla on potentiaalia sivulajina taiteen perusopetuksessa. Tässä tapauksessa on kuitenkin otettava huomioon tutkimusryhmän hyvin yksilölliset tavoitteet liittyen Moves 2020 -tanssikatselmukseen. Myös opettajan rooli ja metodit ovat varmasti vaikuttaneet paljon tanssijoiden kokemukseen kansantanssista lajina. Yleistettävyys vaatisinkin siis tavoitteiden pelkistämistä ja useampaa tutkimusryhmää, joiden lähtötaso ja opetusmateriaali tutkimuksen aikana olisivat yhdenmukaiset. Kiinnostavaa olisi tutkia myös, olisiko kansantanssi mahdollista istuttaa sivulajiksi taiteenperusopetukseen poluksi, joka alkaisi jo varhaisiän tanssiopinnoissa ja kulkisi mukana aina laajaan oppimäärään saakka.

Tallennettuna: