Haku

Tiimimallin kehittäminen kotihoidossa

QR-koodi

Tiimimallin kehittäminen kotihoidossa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Maikkulan ja Kontinkankaan tiimien työntekijöiden arvioita kotihoidon kehittämisestä itseohjautuvan tiimimallin avulla aiempaa tehokkaammaksi. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata työntekijöiden arvioita itseohjautuvan tiimimallin vaikutuksista työntekijöiden työhyvinvointiin ja asiakastyytyväisyyteen.

Tiimimallikokeiluun lähtiessämme tavoitteenamme oli, että työntekijät pääsevät vaikuttamaan työhönsä. Pidimme työpajoja aiheista itseohjautuvuus ja asiakaslähtöisyys osallistavalla menetelmällä ja toimimme itse ohjaajan rooleissa. Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena tutkimuksena, koska laadullisen tutkimuksen menetelmät soveltuvat tutkimuksemme aineistonkeruuseen parhaiten. Kahdentoista viikon kokeilun jälkeen haastattelimme tiimimallikokeiluun osallistuneet työntekijät. Avasimme ja analysoimme haastattelut. Otimme numeraaliset otannat vertailukuukausista tammikuussa 2019 ennen tiimimallin aloittamista ja toukokuussa tiimimallin toimittua noin neljä kuukautta. Tiimimallikokeilun vaikutuksia mitattiin omahoitajien käyntimäärinä omilla asiakkailla, hoitajien käynneillä eri henkilöturvatunnuksella olevilla asiakkailla, käyntitapahtumien määrä/hoitaja ja välittömänä asiakasaikana.

Tammi- ja toukokuulta kerätyt tilastot osoittivat, että käyntimäärät eivät lisääntyneet määrällisesti, mutta omahoitajat kävivät aiempaa useammin omilla asiakkaillaan ja välitöntä asiakasaikaa tilastoitui enemmän. Teemahaastattelujen analysoitujen tulosten mukaan kävi hoitajien työtyytyväisyys ja asiakastyytyväisyys paranivat, kun tiimin omat hoitajat kävivät enemmän omien asiakkaidensa luona.

Tätä kehittämistyötä voidaan hyödyntää kotihoidon laadun, asiakasystävällisyyden ja tehokkaampien palveluiden toteuttamisessa. Jatkossa on syytä selvittää, miten tiimimalli on vaikuttanut kotihoidon asiakkaiden päivystyskäyntien ja sairaalajaksojen määrään.

Tallennettuna: