Haku

Työturvallisuus ja näköergonomia teollisessa tuotantolaitoksessa : Suoja- ja erityistyölasien hankintasuosituksen laadinta Rautaruukki Oyj:lle

QR-koodi

Työturvallisuus ja näköergonomia teollisessa tuotantolaitoksessa : Suoja- ja erityistyölasien hankintasuosituksen laadinta Rautaruukki Oyj:lle

Tämä opinnäytetyö tehtiin Rautaruukki Oyj:n toimeksiantona. Opinnäytetyön päätehtävänä oli laatia Rautaruukille hankintasuositus, jonka perusteella yhtiön on mahdollista tehdä hankintasopimus suoja- ja erityistyölaseista. Rautaruukki halusi keskittää optisten silmiensuojaimien ja erityistyölasien hankintansa yhdelle tai korkeintaan kahdelle optikkoketjulle Suomessa. Rautaruukilla on toimipisteitä 29 paikkakunnalla ja työntekijöitä noin 7000.

Teollisen tuotantolaitoksen työympäristö ja työtehtävät ovat näkemisen kannalta haasteellisia ja jopa riskialttiita. Työntekijä voi kokea näkemisen hankalaksi tai pahimmassa tapauksessa saada silmävammoja. Työturvallisuutta koskeva lainsäädäntö määrittää sekä työnantajan toimintaa että suojainten hankintaa. Euroopan Unionin standardit puolestaan asettavat vaatimuksia optisesti hiotuille suojalaseille. Suojalasien lisäksi myös erityistyölaseille on omat vaatimuksensa, jotta ne toimisivat halutusti työympäristössä.

Hankintaprosessi alkaa hankintastrategiasta, kilpailuttamisesta, tarjouspyynnöstä, tarjousten vertailusta ja hankintasopimuksen tekemisestä. Prosessi etenee sopimusosapuolten välisenä hankintayhteistyönä siten, että optikkoketjut hankkivat alihankkijoiltaan kehyksiä sekä linssejä ketjun optikkoliikkeisiin, jotka palvelevat Rautaruukin työntekijöitä ja valmistavat suoja- ja erityistyölasit tarpeen mukaan.

Hankintasuosituksen laatimista varten järjestettiin tarjouskilpailu, johon kutsuttiin laajimmin Suo-messa toimivat optikkoketjut. Tarjouskilpailun avulla selvitettiin Rautaruukin hankintatarpeeseen parhaiten vastaava optikkoketju. Tuloksena opinnäytetyössä oli hankintasuositus, jossa esiteltiin tarjouskilpailun voittaneet optikkoketjut Yritys E ja Yritys A sekä niiden palveluprosessit.

Tallennettuna: