Haku

Opiskelijoiden kokemuksia Oulun ammattikorkeakoulun master-tutkinnon monialaisista yhteisistä opinnoista

QR-koodi

Opiskelijoiden kokemuksia Oulun ammattikorkeakoulun master-tutkinnon monialaisista yhteisistä opinnoista

Monialaisuudella (multifield) tarkoitetaan koulutusalojen ylittämistä ja erilaisten osaamisten yhdeksi kokonaisuudeksi nivouttamista yhteisen päämäärän saavuttamiseksi verkostoitumisen ja yhteisen tiedon tuottamisen kautta. Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) master-opinnoissa monialaisuudella tavoitellaan eri tutkinnon suorittaneiden ja erilaisista työyhteisöistä tulevien opiskelijoiden, mutta myös taustaltaan erilaisten opettajien, osaamisen yhteen nivouttamista ja sitä kautta synergiaetua kaikkien osaamisen hyödyntämisessä ja syventämisessä.

Vuoden 2014 syksyllä Oamkissa aloitti master-tutkinnon 128 opiskelijaa sosiaali- ja terveysalan, liiketalouden ja tekniikan yamk-koulutusohjelmissa. Monialaisia yhteisiä opintojaksoja olivat Projektin johtaminen 3 op, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3 op ja Strateginen henkilöstöjohtaminen 3 op. Opintoja suoritettiin pääasiassa verkko-opintoina ja AC-ohjauksen välityksellä sekä muutamassa lähiopetustilanteessa. Monialaisiin opintojaksoihin osallistuivat eri alojen opettajat tiiminä.

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opiskelijoiden palautteita monialaisista yhteisistä master-tutkinnon opintojaksoista. Tavoitteena on tehdä näkyväksi opiskelijoiden koulutuksesta antamaa arviointia ja kehittää monialaisia opintoja palautteiden ja niistä tehtyjen johtopäätösten perusteella.

Tutkimusaineisto koottiin kyselylomakkeella Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (T&K) ja Strateginen henkilöstöjohtaminen opintojaksoista ja opintojakson tehtävään integroidulla palautekyselyllä.

Tutkimustulokset osoittavat opiskelijoiden palautteiden perusteella, että monialaisia opintoja kannattaa järjestää. Kuitenkin monialaisia opintoja suunniteltaessa on hyvä käydä perusteellista keskustelua siitä, mikä on monialaisten opintojen yhteinen oppimisen kohde ja mitä eri alojen asiantuntijaopiskelijat jakavat yhteiseen kohteeseen uuden tiedon ja ymmärryksen muodostumiseksi. Ajasta ja paikasta riippumaton e-oppiminen koettiin hyvänä ja mielenkiintoisena tapana suorittaa opintoja.

Monialaisten opintojaksojen kehittämishaasteet kohdentuivat monialaisuuteen, opintojen ja työelämän sekä opinnäytetyön yhteyksien lisäämiseen.

Tallennettuna: