Haku

Konstruktion och testkörning av släplogg

QR-koodi

Konstruktion och testkörning av släplogg

I detta examensarbete skall jag berätta om släploggens historia, hur jag har byggt en egen släplogg samt testat denna. Jag har inte utgått ifrån några ritningar. Jag har konstruerat en egen släplogg genom att studera äldre släploggar och på vilket sätt de är uppbyggda. Jag har i huvudsak använt mig av rostfri och syrafast metall för utformning av loggpropellern. Överföringen mellan propeller och mätaren är en vajer med fast krok i ena ändan. Mätaren kommer från en moped och jag har gjort om graderingen på den efter intrimning av loggen. Syftet med arbetet är att ta reda på om det lönar sig för en verkstad ute i skärgården att tillverka liknande släploggar för försäljning till gästhamnar som i sin tur kan sälja dessa vidare till båtturister. Arbetet är även en undersökning i om det finns intresse hos lokala folkhögskolor att sälja kurser i hur man konstruerar en släplogg.

In this thesis, I will talk about the taffrail log’s history, how it was built and how it was tested. I have not used any blueprints. I have made a custom built taffrail log by studying older taffrail logs and their construction. I have mainly used stainless and acid resistant steel for the design of the propeller. The transfer between the propeller and the meter is a wire with a fixed hook attached to the end. The meter origins from a moped. I have made new grading on the meter after calibrating of the log. The aim of this work is to determine whether it is worthwhile for a workshop in the archipelago to produce similar “towable logs” for sale to marinas that in turn could sell these to tourists. The work is also a feasibility study into whether it would be of interest for local schools to sell courses on how to build taffrail logs.

Tallennettuna: