Sökning

Barns andliga utveckling. : Med fokus på föräldrars uppfattning.

QR-kod

Barns andliga utveckling. : Med fokus på föräldrars uppfattning.

Detta examensarbete utgör en kvalitativ fenomenologisk studie av barns andliga utveckling, med fokus på hur småbarnsföräldrar upplever sina barns andlighet. Studien utgör en del av projektet ”Andlighet, spiritualitet och livsfrågor- you name it!”, som pågår till år 2016 vid yrkeshögskolan Novia i Åbo. Studien utgör en del av projektets första fas, där det gemensamma projektmålet har varit att beskriva andlighet ur olika perspektiv. Frågor som denna studie har försökt besvara är hur småbarnsföräldrar upplever sina barns andliga utveckling och vilket stöd föräldrarna upplever att de skulle behöva gällande barnets värdefostran. Studien har utförts med litteraturstudier och kvalitativa intervjuer bland föräldrar i Svenskösterbotten. Tre föräldrar som har döpt sina barn och fyra stycken (däribland ett par) som valde att inte göra det och inte hör till kyrkan har intervjuats.

Resultatet av arbetet visar att andlighet som begrepp uppfattas olika bland respondenterna. Alla föräldrar tror att deras barn har en medfödd andlighet om man i begreppet innesluter någonting gott och betonade att andligheten bör stödas. Föräldrarna poängterar miljöns betydelse för barnets andliga utveckling, vilket även lyfts fram i teoridelen. Alla föräldrar är positivt inställda till och har deltagit, förutom föräldraparet, i den evangelisk-lutherska kyrkans barnverksamhet. Respondenterna anser att församlingen kan stöda dem i barnets värdefostran och det framkommer även önskemål om verksamhet som utgår ifrån de vuxnas behov av samtal och diskussion med andra i liknande situation. Arbetet avslutas med en betoning på förståelsen av barnets andliga utveckling, inom samhällets olika områden då andlighet enligt denna studie finns hos varje barn.

Sparad: