Haku

Konsten att bygga upp ett starkt varumärke i skärgården - Case: Amalias Hem & Niinmun design

QR-koodi

Konsten att bygga upp ett starkt varumärke i skärgården - Case: Amalias Hem & Niinmun design

Detta examensarbete är speciellt intressant för företagare i skärgården som vill stärka sina varumärken. Det är en utmaning att driva ett företag i dagens konkurrenskraftiga värld, framför allt i skärgården där befolkningen är liten. Många företagare går i konkurs eller lägger ned sin verksamhet. Syftet med examensarbetet var att undersöka vad ett starkt varumärke innebär och vad som krävs för att bygga upp ett starkt varumärke i skärgården. Forskningsfrågorna var följande: vad är ett varumärke? Vilka faktorer gör ett varumärke starkt? Hur bygger man upp ett starkt varumärke i skärgården?

Den teoretiska referensramen behandlar teori om varumärken, varumärkesprocessen, personlig branding och skärgården. Den empiriska delen består av semistrukturerade intervjuer med två framgångsrika skärgårdsföretag.

På basen av teorin och undersökningen kan man konstatera att ett starkt varumärke utgör flera faktorer: man vet varför man är unik och kan dra nytta av det i sin kommunikation, man har en tydlig vision och mission, allting i varumärket matchar ihop – från det man kommunicerar på sociala medier till namn, logo, design och kundbetjäning. Man håller sitt varumärkeslöfte till kunderna. För att bygga upp ett starkt varumärke i skärgården krävs det att man satsar på sin marknadsföring på sociala medier. Man bör vara aktiv och kreativ på de medier där målgruppen finns. Man bör genom sin marknadsföring skapa ett intresse hos kunderna för skärgården, så att de vill besöka den. Ett bra sätt att nå ut till stadsborna är att satsa på att bygga upp en nätbutik.

Tallennettuna: