Haku

Inskolning i akut vårdmiljö för nyutbildade sjukskötare - En kvalitativ intervjustudie

QR-koodi

Inskolning i akut vårdmiljö för nyutbildade sjukskötare - En kvalitativ intervjustudie

Syftet med detta examensarbete är att identifiera vilka faktorer i inskolning på en ny arbetsplats som nya sjukskötare tycker är viktiga och stöder deras start i arbetslivet. Genom att ta reda på detta strävar arbetet till att förtydliga vad ett inskolningsprogram behöver innehålla och hurudant stöd en nyutbildad sjukskötare behöver i början av sin karriär.

Studien är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer som analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. I intervjuerna deltog fyra sjuskötare som arbetat inom akut vårdmiljö från 6-24 månader. Intervjuerna ägde rum våren 2021. Som teoretisk utgångspunkt användes Patricia Benners ”Från Novis till Expert”.

I resultatet lyfter deltagarna fram att olika former av aktiv inlärning där den nya sjukskötaren stegvis får ta mer ansvar och lära sig genom att göra istället för att endast observera. De menar att en öppen kultur där man får fråga vem som helst vid oklarheter och där man blir välkomnad in i arbetsgruppen också bidrar till en bättre inskolning. Deltagarna betonar att ett tydligt inskolningsprogram även är gynnande för patientsäkerheten. Viktigt är också att man med kollegorna kan diskutera vid traumatiska situationer eller om man av andra orsaker behöver stöd. Att förbättra inskolningen är ett sätt att försöka förebygga hög personalomsättning, därför skulle det vara viktigt att satsa på den.

The aim of this study is to identify which factors in an orientation newly graduated nurses find important and support their transition into employment. By identifying that, this study wants to clarify what an orientation should include, and what kind of support nurses need in the beginning of their careers.

This is a qualitative interview study performed with semi-structured interviews which was analyzed using the process of a qualitative content analysis. Participating in the interviews was four nurses working in emergency care, with a duration of 6-24 months. The conduction of the interviews was during the spring of 2021. Patricia Benner´s theory “From Novice to Expert” was used as a theoretic starting point.

In the result the participants conclude that an active learning environment where the new nurse learns by doing, not by only by observing, and get to increase the amount of responsibility step-by-step Is best for the learning process. The participants also highlight an open atmosphere in the workforce where you can ask anybody anything and be welcomed into the workforce also improves the orientation. A clear protocol concerning orientation was also considered as maintaining patient security. Being able to discuss traumatic or otherwise difficult situations and receiving support was also found as an important factor. Improving orientation is associated with a reduced employee turnover, therefore it would be important to develop it further.

Tallennettuna: