Haku

Anknytning inom dagvård : En kvalitativ studie om dagvårdspersonalens kunskap om anknytning i dagvården

QR-koodi

Anknytning inom dagvård : En kvalitativ studie om dagvårdspersonalens kunskap om anknytning i dagvården

Barns förmåga att knyta an till en vuxen är viktigt för att barnet ska kunna utvecklas och växa i dagvården. Alla barn behöver få känna sig trygga på den plats de spenderar sina dagar vilket i de flesta fall är daghem. Därför behöver personalen inom småbarnspedagogiken ha tillräckligt med kunskap om anknytning och anknytningsteorin för att säkerställa att de är kompetenta nog att vårda finländska barn. Syftet med mitt examensarbete är att undersöka hur mycket personal inom småbarnspedagogiken vet om anknytning och om de använder sig av den kunskapen i deras dagliga arbete med barn. Egenvårdarmodellen har använts av flera finländska daghem i några år och jag vill veta vad personalen som använder sig av modellen tycker om den. Genom en kvalitativ undersökning har jag fått svar på mina frågor och detta framför jag i mitt arbete. Personalen har en allmänt bra uppfattning om vad anknytning är och de flesta använder sig av den här kunskapen i sitt vardagliga arbete. Pedagogerna jag intervjuade fokuserar mera på anknytningen när ett nytt barn börjar och har olika sätt för hur de gör för att barnen ska känna sig trygga med daghemsstarten. Egenvårdarmodellen uppskattas inte i dess original form men är väldigt omtyckt när man anpassar den efter daghemmets behov och möjligheter.

A child’s ability to attach to a grown-up is necessary so that the child can grow and develop properly in day care centres. Every child deserves to feel safe in the place where they spend a majority of their day which in most cases is day care centres. Therefore, the personnel within the early childhood education needs adequate knowledge about attachment and the attachment theory to ensure that they are competent enough to care for Finnish children. The purpose of my thesis is to describe how much knowledge personnel within early childhood education have about attachment and if they use their knowledge in their day to day work with children. The self-care model has been used by Finnish day care centres for a few years now and I would like to know what the personnel that use this model feel about it. Thru a quantitative study I have found the answers to my questions and presented them in my thesis. The personnel have a good understanding about the meaning of attachment and most of them use this knowledge in their day to day work. The educators I interviewed focused more on attachment when a new child starts and have different methods to ensure that the new children feel safe. The self-care model is not appreciated in its original form but is well liked when its adjusted to the wants and need of a day care centre.

Tallennettuna: