Haku

Varumärket Sky Hotel Apartments : En varumärkesundersökning med avseende på kännedom och image

QR-koodi

Varumärket Sky Hotel Apartments : En varumärkesundersökning med avseende på kännedom och image

I dagens företagsvärld är varumärken ständigt närvarande, och ett starkt varumärke är en viktig tillgång för varje företag som vill synliggöra sig på marknaden. Att utveckla ett starkt varumärke kräver dock grundlig planering och kontinuerliga utvärderingar av varumärkets status är fundamentala.

Syftet med detta examensarbete är att ge det svenska företaget Sky Hotel Apartments en vägledande uppfattning om hur välkänt deras varumärke är och hur varumärket uppfattas i staden Linköping med omnejd. För att uppnå syftet utfördes en varumärkesundersökning med avseende på varumärkeskännedom och image.

Utgående från undersökningens resultat kunde det konstateras att kännedomen om Sky Hotel Apartments var låg bland de respondenter som deltog i undersökningen. Dock visade resultaten att respondenternas uppfattning om varumärket på flera plan överensstämmer med varumärkets planerade identitet, och dessutom var de märkesassociationer som registrerades bland respondenterna överhängade positiva.

Examensarbetet förväntas ge läsaren en uppfattning dels om vad ett varumärke är och hur det kan undersökas, dels en grundläggande bild av varumärket Sky Hotel Apartments och dess status.

In the business world of today brands are constantly present, and a strong brand is of great importance for a company to be able to identify itself on the market. Though, the development of a strong brand demand thorough planning and continuous reviews of the brands health are fundamental.

The aim of this thesis is to provide the Swedish company Sky Hotel Apartments with a guiding review of the health of their brand. To achieve this, a quantitative survey of the brand Sky Hotel Apartment’s health was executed, concerning the awareness and image of the brand.

The results showed that the awareness of Sky Hotel Apartments was relatively low among the survey’s participants. Though, it could be stated that the participants’ perception of the brand on several levels correlate with the planned identity of the brand, and furthermore that the registrated brand associations among the participants were almost exclusively positive.

The thesis is expected to provide the reader with a comprehension about what a brand is, how it’s used, how its health can be reviewed and finally a guiding review about the brand Sky Hotel Apartments and its status.

Tallennettuna: