Haku

Unga vuxnas val av bank

QR-koodi

Unga vuxnas val av bank

Syftet med detta examensarbete var att ta reda på vilka faktorer som inverkar på unga vuxnas val av bank. Jag ville också veta vilken sorts marknadsföring som väcker mest intresse hos unga vuxna. Jag har själv jobbat på en bank, vilket gjorde att jag bestämde mig för detta ämne.

Jag utförde undersökningen som en enkät på internet med hjälp av Google Docs, och skickade ut länken till enkäten till alla studerande vid Novia. 246 svarade på enkäten inom den vecka de hade på sig att besvara den.

Resultatet i undersökningen visar att föräldrarna är den faktor som inverkar mest på unga vuxnas val av bank. Det visade sig också att många unga vuxna inte alls är intresserade av bankernas marknadsföring. Direktmarknadsföring är någonting som bankerna borde använda sig av när de försöker nå unga vuxna.

The purpose of this thesis was to find out the factors affecting young adults' choice of bank. I also wanted to know what kind of marketing is most interesting to young adults. I have worked at a bank, which was the reason for choosing this topic.

Data was collected using a survey on the internet created with Google Docs. The link to the survey was sent to all students at Novia. 246 people answered the survey. The respondents had to answer the survey within one week.

The result shows that the parents are the biggest factor affecting young adults' choice of bank. The result also shows that many young adults aren't interested in marketing of banks at all. The banks should use direct marketing when trying to reach young adults.

Tallennettuna: