Haku

"Jag jämför mig med allt och alla": En kvantitativ studie om sociala mediers inverkan på ungdomars självbild

QR-koodi

"Jag jämför mig med allt och alla": En kvantitativ studie om sociala mediers inverkan på ungdomars självbild

Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur mycket sociala medier inverkar på ungdomars självbild. De centrala frågeställningarna för arbetet är: Hur ser ungdomarnas användning av sociala medier ut? Skiljer sig sociala mediers inverkan på självbilden beroende på kön? Har sociala medier mer positiva eller negativa effekter?

I teoridelen behandlas teman såsom sociala medier, ungdomars användning av sociala medier, självbild och sociala mediers positiva och negativa inverkan på självbilden. Närliggande begrepp som självkänsla, självförtroende, identitetsutveckling och kroppsuppfattning tas också upp i teoridelen.

Metoden för undersökningen är kvantitativ. Undersökningen har utförts genom en onlineenkät bland respondenter i åldern 14-15 år, det vill säga åttondeklassister. I onlineundersökningen deltog 31 respondenter, 20 kvinnor och 11 män. I studien framkom att de tre populäraste sociala medierna är YouTube, Instagram och Snapchat. Att fördriva tiden var den vanligaste orsaken till att använda sociala medier, tätt följt av att hålla kontakten med andra och att få information. Majoriteten av respondenterna svarade att de spenderar 3-4 timmar på sociala medier på en dag.

I undersökningen framkom ett mycket starkt samband (r=-0.8592) mellan självbild och sociala medier. Resultaten visar att sociala medier inverkar på ungdomars självbild till viss del. Det vill säga om man har starkare självbild, påverkas man mindre av sociala medier och tvärtom. De tydligaste skillnaderna mellan könen var att kvinnornas sätt att se på sin kropp påverkas av utseendeidealen på sociala medier, medan männen inte påverkades lika mycket av detta. Samt att kvinnorna i större utsträckning jämför sig med bilder som andra laddar upp på sociala medier.

The purpose of our thesis is to examine the extent to which social media affects the selfimage of adolescents. The central questions at issue are: How does the adolescents’ social media use look like? Does social media’s impact on the self-image differ by gender? Does social media have more positive or negative effects?

In our theoretical discussion we examine topics such as: social media, adolescents’ use of social media, self-image and the social media's positive and negative impact on the selfimage. Closely related topics like self-esteem, self-confidence, identity development and body image are also considered.

The method for the survey is quantitative. The survey was conducted through an online questionnaire among respondents aged 14-15 years, in other words 8th graders. 31 respondents participated in our online questionnaire, the respondents consisted of 20 women and 11 men. The survey showed that the most popular social media are YouTube, Instagram and Snapchat. The most common reason for using social media was passing time, closely followed by keeping in touch with others and to gain information. The majority of the respondents answered that they spend 3-4 hours on social media in a day.

The survey demonstrated a very strong correlation (r=-0.8592) between self-image and social media. The results of the survey show that social media partly affect the self-image of adolescents. In other words, if you have a strong self-image, you are less affected by social media and vice versa. The most visible difference between the genders was that women’s perception of their body is affected by the ideals of appearance on social media, while the men were not affected to the same extent. Further, many women did also compare themselves to pictures that others upload on social media.

Tallennettuna: