Haku

Gengas - en energiteknisk studie

QR-koodi

Gengas - en energiteknisk studie

Examensarbetet gjordes som ett beställningsarbete åt Rederi AB Lillgaard. Syftet med arbetet var att göra en beräkning på att kunna ersätta en traditionell diesel-drift hos en hjälpmotor ombord på m/s Fjärdvägen med hjälp av trägas. Träprodukternas egenskaper som bränsle utreddes och funktionsprincipen för gengasproduktion beskrevs enligt grunderna. Efter resonemang kunde konstateras att trä pellets är det bränsle som lämpar sig bäst för ändamålet, och detta antas kunna användas. Energimängden som måste tillföras per tidsenhet be-stämdes, varefter beräkningar gjordes med avseende på verkningsgrad och för-bränningsegenskaper. Åtgärderna som måste beaktas i form av övergång till dieselgasdrift togs upp och beskrevs. Vidare kunde ett resultat i form av ändrad bränsleförbrukning presenteras, såväl som de teoretiska möjligheterna till att utnyttja gengasdrift ombord på fartyget. Bränsleförbrukningen per resa för de olika driftteknikerna kunde också redogöras. Metoderna som användes för att komma fram till gasvolymer och – egenskaper var helt och hållet teoretiska. Tidigare forskning inom ämnet sammanställdes samtidigt som tabellvärden och beräkningar inom energitekniken tillämpades. Slutsatserna i arbetet betraktas som rimliga i förhållande till att undersökningen är teoretisk. Möjlighet till vidare forskning inom ämnet anses finnas.

The Bachelors thesis was conducted as a commissioned work for Rederi AB Lillgaard. The purpose of the work was to perform a calculation of the possibilities of replacing traditional diesel fuel operation on one of the auxiliary engines with wood gas fuel. The physical properties of wood fuel were investigated and the basic function principle for wood gas generation was described. After reasoning it was determined that wood pellets are the most suitable fuel for this purpose, and is presumed to be used. The amount of energy that needs to be provided per time unit was determined, whereupon calculations were made concerning the efficiency as well as the combustion properties of the fuel. The proceeding that has to be considered in transition to diesel-wood gas operation was mentioned and described. A result in changed fuel consumption was able to be presented, as well as the theoretical possibilities of using wood gas on board. The fuel consumption per voyage regarding the different types of operation was also presented. The methods that were used in the investigation of the quantities of gas and its properties were completely theoretical. Previous research in the subject was compiled together with tables and calculations in energy technology. The conclusions of the study are considered to be reasonable, regarding that the study is completely theoretical. The potentialities for further research in the subject are considered to be good.

Tallennettuna: