Haku

Rytmi pelissä - lapsia bändissä : alkeisbändiopetuksen kehittäminen pelin avulla

QR-koodi

Rytmi pelissä - lapsia bändissä : alkeisbändiopetuksen kehittäminen pelin avulla

Opinnäytetyössäni kehitän alkeistason bändiopetusta ja selvitän pelillisyyden mahdollisuuksia yhtyetoiminnassa. Työn pohjana on Hämeenlinnassa toimivan Sibelius-opiston Kiitorata-toiminnan kehittäminen. Kiitorata on lapsille suunnattua soitin- ja bändivalmennusta, jossa lapset tutustuvat ennen varsinaisia soitto-opintoja keskeisiin afroamerikkalaisen musiikin soittimiin ja harjoittelevat soittamista yhdessä bändissä. Toimin Kiitoradassa yhtenä opettajana.

Ajatuksena on tuoda Kiitorataan instrumentti- ja bändituntien rinnalle kolmanneksi elementiksi rytmiikkaan keskittyvä työpaja ja nivoa kolminaisuutta yhteen rytmiikkaan pohjautuvan pelin avulla. Pelissä ideana on luoda musiikkikappaleeseen bändisäestys yhdistelemällä eri tavoin tahdinmittaisia rytmikuvioita, jotka toimivat pelin rakennuspalikoina. Rytmikuvioita harjoitellaan ja työstetään eri tunneilla kohti bänditunnilla tapahtuvaa pelaamista.

Pyrkimyksenä on pelin avulla yhtenäistää opetusta ja tehdä siitä oppilaan näkökulmasta helposti seurattavaa. Peli tarjoaa puitteet musiikilliselle kokeilulle ja löytämiselle, opettaa työskentelyä ryhmässä ja ryhmänä sekä tarjoaa eväitä musiikilliseen vuorovaikutukseen. Lisäksi peli tuo heti alkuvaiheessa opetuksen keskiöön rytmiikan.

Opinnäytetyössäni selvitän, miten pelillisyyttä voi hyödyntää opetuksessa. Lisäksi suunnittelen, miten peli toimii eri bändisoitinten näkökulmasta ja miten sitä voi hyödyntää bändisoitossa. Tutkin myös, miten peliä sovelletaan kappaleeseen. Tutkiessani pelien ja pelaamisen mahdollisuuksia opetuksen yhteydessä kaksi keskeistä käsitettä nousi esiin: motivaatio ja leikki, joita käsittelen tarkemmin työn tietoperustassa.

Tämä opinnäytetyö esittelee pelin alustavan mallin eli prototyypin. Peliä testataan käytännössä Kiitoradassa tulevalla syyslukukaudella 2022. Eli kun tarkastellaan prosessia kokonaisuudessaan, tämä opinnäytetyö edustaa vasta pelisuunnittelun alkua ja kehityssyklin ensimmäistä osaa.

Pelin prototyypin kehittämisessä haasteena on ollut pitää peli mielekkäänä mutta myös oppimista edistävänä. Tästä syystä peliä suunnitellessani olen halunnut kiinnittää huomiota siihen, millä keinoin oppilasta motivoidaan pelaamaan, ja arvioida, minkälaiselle pelaamiselle olen luomassa puitteita.

Peliin sisältyy mielestäni paljon potentiaalia sen edelleen kehittämiseksi. Pelin ideaa on mahdollista soveltaa myös pidemmällä oleville oppilaille lisäämällä rytmikuvioiden ja yhdistelmien kompleksisuutta. Ideaa voidaan lisäksi soveltaa monipuolisesti musiikkityylistä riippumatta. Tietotekniikan mukaan tuominen toisi myös peliin uudenlaisia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia.

Tallennettuna: