Haku

Mitä, Miksi ja Miten? : verkko-oppimisalusta mikroskopointitutkimuksen tekniikoista ja merkintätavoista

QR-koodi

Mitä, Miksi ja Miten? : verkko-oppimisalusta mikroskopointitutkimuksen tekniikoista ja merkintätavoista

Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva sekä informatiivinen verkkokurssi silmän etuosien mikroskopointitutkimusten tekniikoista sekä merkinnöistä. Verkkokurssi suunnattiin Metropolian Ammattikorkeakoulun optometristiopiskelijoille, jonka vuoksi kurssi rakennettiin Moodle –alustalle. Opiskelijat voivat kurssin avulla kerrata silmien etuosien mikroskopointitutkimusta teoria­ sekä tehtäväosuuksissa. Verkkokurssin tavoitteena on syventää mikroskopointitutkimuksessa käytettävien tekniikoiden ymmärtämistä ja yhtenäistää optometristien rakenteista kirjaamista. Opinnäyte työ toteutetaan toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.

Työn teoreettinen viitekehys käsittelee verkko-opettamista ja toimivan oppimisalustan luomista. Oppimisalustan luomiseen perehtyminen oli tarpeellista, jotta pystyttiin luomaan informatiivinen ja hyödyllinen verkkokurssi. Lisäksi teoreettiseen viitekehykseen sisältyy toiminnallisen opinnäytetyön, sekä silmän etuosien terveydentilan tutkimisen teoriaa. Verkkokurssin teoria perustuu lähdekirjallisuuteen.

Oppimisalustasta haluttiin informatiivinen ja selkeä kokonaisuus. Kurssi alkaa silmien etuosien mikroskopointitutkimuksissa käytettävien valaisumuotojen ja suurennoksien kertauksella. Mikroskopointitutkimuksen kertauksen jälkeen kurssi etenee suositellun tutkimusrutiinin mukaisesti. Jokainen silmän etuosan rakenne on jaettu omaan moduuliinsa, jotka koostuvat mitä, miksi ja miten –rakenteesta. Osioissa kerrotaan mitä silmän etuosan rakennetta tutkitaan, miksi sitä tutkitaan ja miten sitä tutkitaan. Teorian lisäksi jokainen osio sisältää tehtäviä aiheesta sekä havainnollistavia kuvia.

Valmiin verkkokurssin sisällöstä, ulkonäöstä ja hyödyllisyydestä kerättiin palautetta anonyymin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake sisälsi kuvakaappauksia verkkokurssin eri osista, joiden avulla pilotointi suoritettiin. Pilotointiryhmä koostui optometristiopiskelijoista, joille verkkokurssin sisältö oli ajankohtainen opinnoissa. Kyselyn vastausten perusteella enemmistö oli sitä mieltä, että verkkokurssi oli onnistunut. Tulevaisuudessa verkkokurssi jää osaksi Metropolia Ammattikorkeakoulun optometrian tutkinto­-ohjelman opetusmateriaalia. Päätös materiaalin hyödyntämisestä jää tutkinto-ohjelman opettajille.

Tallennettuna: