Haku

Radiotoimittajan henkilöbrändi : vain sinä voit olla hyvä sinä

QR-koodi

Radiotoimittajan henkilöbrändi : vain sinä voit olla hyvä sinä

Opinnäytetyössä selvitetään mikä on henkilöbrändäämisen merkitys radiotoimittajalle erottautumisen ja työnsaannin keinona. Media-ala on haluttu työpaikka, ja alalle koulutettiin aikaisemmin tarpeeseen nähden liikaa ihmisiä. Koulutettujen osaajien lisäksi media-alalle pyrkii ihmisiä opiskelupaikkojen ulkopuolelta. Kun kilpailu on kovaa, täytyy työnhakijan pystyä erottautumaan muista työnhakijoista. Brändäämällä omaa osaamistaan ja persoonaa sosiaalisen median palveluissa, voi aloitteleva ja alalla jo toimiva radiotoimittaja tehdä itsensä tutuksi valitsemansa kohderyhmän keskuudessa.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka koostuu henkilöbrändäämisen teoreettisen taustan selvittämisestä sekä asiantuntijahaastatteluista. Tutkimusosuudessa haastateltiin kolmea radioalan ammattilaista heidän näkemyksistään liittyen henkilöbrändäämisen merkittävyyteen tämän hetken media-alalla. Tutkimus toteutettiin pääosin haastattelututkimuksena, jossa välineenä käytettiin lomakehaastattelua.

Vaikka henkilöbrändääminen saattaa kuulostaa erityisesti suomalaisten mielestä kylmältä itsensä kauppaamiselta, voidaan opinnäytetyön tulosten valossa sanoa, että henkilöbrändääminen nähdään radioalalla kuitenkin pääasiallisesti positiivisena asiana. Henkilöbrändäämisen ydinajatuksena pidetään aidon persoonan rehellistä esilletuomista. Vaikka julkisuus ja aktiivisuus sosiaalisen median palveluissa ovat tärkeää nykyhetken radiotoimittajalle, on radiotoimittajan perusominaisuuksilla, kuten kiinnostavuudella ja äänellä, paljon merkitystä. Alan ammattilaisten mielestä vahvasta henkilöbrändistä hyötyvät niin radiotoimittaja itse kuin radiokanava.

Henkilöbrändääminen nähdään yhä tärkeämpänä keinona erottautua positiivisella tavalla muista alan toimijoista.

Tallennettuna: