Haku

Opiskelijaohjauksen ja oppimisympäristön laatu HYKS-sairaanhoitoalueen Medisiinisessä tulosyksikössä opiskelijoiden arvioimana

QR-koodi

Opiskelijaohjauksen ja oppimisympäristön laatu HYKS-sairaanhoitoalueen Medisiinisessä tulosyksikössä opiskelijoiden arvioimana

Terveysalan ammateissa on kliinisellä harjoittelulla, hoitotaitojen opettelulla käytännössä, keskeinen merkitys. HYKS-sairaanhoitoalueen Oppimisympäristön arviointiin kehitettyjen työkalujen avulla pyritään kehittämään harjoittelua ja takaamaan parhaat mahdolliset oppimistulokset. HUS:ssa on opiskelijaohjauksen- ja oppimisympäristön laadun arviointiin vuodesta 2007 ollut käytössä sähköinen CLES+T -mittari. (Meretoja – Saarikoski 2009) Medisiinisessä tulosyksikössä kliinisen harjoittelujakson suoritti vuonna 2011 453 AMK -opiskelijaa ja heistä 66 % (299) vastasi kyselyyn. Tässä tutkimuksessa analysoitiin CLES+T -mittarilla saatuja arvioita edelleen, selvittämällä mittarin taustamuuttujien yhteyksiä opiskelijoiden antamiin arvioihin ohjauksen laadusta ja oppimisympäristöstä. Tuloksissa korostui onnistuneen ohjaussuhteen merkitys suhteessa opiskelijoiden tyytyväisyyteen oppimisympäristöön ja ohjaussuhteen laatuun. Tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä opiskelijoiden antamiin arvioihin oli opiskelijan iällä, opintojen vaiheella, suoritettavalla tutkintonimikkeellä, harjoittelujakson aikaisen ohjauksen toteutustavalla, ohjauskeskusteluiden määrällä, oppimistavoitteista keskustelemisella ohjaajan kanssa, väliarvioinnin käymisellä ja tilanteessa läsnä olleilla. Myös oppimistavoitteiden saavuttamisella, jakson aikana saadun ohjauksen tuella, loppuarvioinnin käymisellä, jaksoa edeltävällä opetuksella ja opiskelijatovereille suosittelulla näytti olevan yhteys annettuihin arvioihin. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää opiskelijaohjauksen kehittämisessä opiskelijoita ohjaavissa yksiköissä.

Tallennettuna: