Haku

Markkinoinnin kehityssuunnat sosiaalisessa mediassa : Mitä kotimaisen markkinoijan tulisi tietää markkinoinnista sosiaalisessa mediassa?

QR-koodi

Markkinoinnin kehityssuunnat sosiaalisessa mediassa : Mitä kotimaisen markkinoijan tulisi tietää markkinoinnista sosiaalisessa mediassa?

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä katsaus markkinoinnin kehityssuuntiin sosiaalisessa mediassa ja samalla selvittää mitä kotimaisen markkinoijan tulisi tietää kyseisistä kehityssuunnista. Tämän lisäksi tavoitteena oli herättää ajatuksia kehityssuunnista ja sosiaalisen median kehityksestä.

Tämä opinnäytetyö tehtiin Kurio Oy:n toimeksiantona. Opinnäytetyötä varten tavoiteltiin noin kolmeakymmentä suomalaista sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa erikokoisista kotimaisista ja kansainvälisistä yrityksistä. Tavoitteena oli saada mukaan kaksikymmentä asiantuntijaa ja lopulta haastatteluihin suostui kahdeksantoista. Seitsemäntoista asiantuntijaa kahdeksastoista vastasi viiteen avoimeen kysymykseen markkinoinnin kehityssuunnista sosiaalisessa mediassa vuodelle 2013 sähköpostitse ja yksi asiantuntija teemahaastattelussa. Vastauksia käytettiin Kurio Oy:n tammikuun puolessavälissä vuonna 2013 julkaisemassa tutkimuksessa. Kurio Oy antoi myös luvan käyttää asiantuntijavastauksia tämän opinnäytetyön laadullista tutkimusta varten.

Opinnäytetyössä saatujen tulosten ja johtopäätösten oli tarkoitus palvella markkinoinnin ammattilaisia, jotka työskentelevät sosiaalisen median tai digitaalisen markkinoinnin parissa. Tuloksissa nousi esille tiettyjä teemoja, jotka toistuivat lähes kaikissa asiantuntijavastauksissa. Kyseisiä teemoja olivat muiden muassa mobiilimarkkinoinnin yleistyminen, sosiaalisesta mediasta saadun kuluttajatiedon hyödyntäminen ja kuvallisen kerronnan merkityksen kasvu.

Johtopäätöksinä todettiin, että suomalaisilla yrityksillä ja markkinoijilla on paljon opittavaa sosiaalisen median kehityksestä yleisesti ja myös markkinoinnin työkaluna. Teemoja ja kehityssuuntia on monenlaisia, mutta niitä ei ole vielä osattu täysin hyödyntää suomalaisissa yrityksissä. Muutoksia tulee tapahtua markkinoijan osaamisen lisäksi myös yrityksen sisällä kaikkien työntekijöiden asenteessa sosiaalista mediaa kohtaan. Tämän lisäksi on myös opittava ymmärtämään kotimainen kuluttaja uudella tavalla sosiaalisen median tuoman muutoksen vuoksi.

Tallennettuna: