Haku

Empowering Intercultural Dialogue in Child Protection : Co-designing Information Material with Professionals and Immigrants

QR-koodi

Empowering Intercultural Dialogue in Child Protection : Co-designing Information Material with Professionals and Immigrants

Lastensuojelun maahanmuuttaja-asiakkailla on taustastaan riippumatta yhdenvertaiset oikeudet saada tietoa tarjottavista palveluista. Asiakkaat, joilla on tarvittavat taustatiedot, hyötyvät enemmän palveluista ja näin yhteiskunnan varoille saadaan enemmän vastinetta. Suomessa lastensuojelun sosiaalityöntekijät vastaavat asiakkaiden kouluttamisesta suomalaisen hyvinvointijärjestelmän toiminnasta sekä asiakkaiden ohjaamisesta tutustumaan kulttuuriin, lakeihin ja käytäntöihin. Maahanmuuttaja-asiakkaat tarvitsevat käytännöllistä apua, tietoa ja tukea selvitäkseen jokapäiväisistä asioista kuten asioinnista tukipalveluissa. Nykyisiä informaatiomateriaaleja ei ole suunniteltu maahanmuuttaja-asiakkaiden erityistarpeita huomioon ottaen. Päättötyön puitteissa tuotettiin yhteissuunnittelun avulla lapsen etua koskeva tiedotusmateriaali. Sosiaalityöntekijät, heidän asiakkaansa ja muut maahanmuuttajat osallistuivat projektiin. Projektissa kehitettiin ja testattiin uutta työtapaa sosiaalipalveluiden tiedotusmateriaalin luomiseksi järjestämällä työpajoja eri sidosryhmien kanssa. Tuloksena syntyi perusteellisesti suunniteltu tiedotusmateriaali Itä-Helsingin lastensuojeluyksikön käyttöön. Uutta tapaa luoda tiedotusmateriaalia ja tietoa sovellettiin menestyksekkäästi ensimmäistä kertaa. Metodina yhteissuunnittelu on erittäin käyttökelpoinen sosiaalipalveluiden alalla, sillä se edistää asiakkaiden voimaantumista ja dialogia eri sidosryhmien ja organisaatioiden välillä.

Tallennettuna: