Haku

Käytössä kuluneet kappaleet : popmusiikki ja postmodernit elokuvaviittaukset teatteriesityksissä

QR-koodi

Käytössä kuluneet kappaleet : popmusiikki ja postmodernit elokuvaviittaukset teatteriesityksissä

Tämä opinnäytetyö käsittelee teatteriesityksissä käytettävää popmusiikkia, tunnettuja sekä runsaasti merkityksiä sisältäviä kappaleita sekä niiden tietoista ja tiedostamatonta käyttöä esityksen äänidramaturgian rakentamisessa. Näkökulma on kriittinen, pohdiskeleva ja analyyttinen. Opinnäyte jäljittää musiikillisia merkityksiä myös länsimaisen taidehistorian sekä popkulttuurin kautta.

Opinnäyte käsittelee lisäksi postmodernin aikakauden elokuvaviittauksia teatteriesityksissä ja niiden yleistyneisyyttä. Elokuvailmaisun tunkeutumista teatterin alueelle teksti käsittelee lainauksien ja viitteiden lisäksi lyhyesti myös teatteriesityksen teknisen toteutuksen ja äänisuunnittelun kannalta.

Teksti pohjautuu pitkälti kirjoittajan omiin kokemuksiin teatterintekijänä sekä katsojana, sekä kirjoittajan tietopohjaan musiikin harrastajana sekä muusikkona. Opinnäytteessä pohditaan myös musiikillisen perehtyneisyyden tuomaa hyötyä teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatinkuvaan ja identiteettiin. Tämän pohdinnan pohjana kirjoittaja käyttää hyväksi myös työkokemuksiaan mm. teini-ikäisten musiikkiteatterikurssin opettajana.

Työ lähestyy aihetta ensin katsojan näkökulmasta: Kuuloaistin käyttöä analysoiden, äänimaiseman käsitettä ja lyhyesti myös äänimaisematutkimuksen historiaa avaten, sekä teatteriesitystä seuraavan katsojan odotuksia skeemakäsitteen kautta pohtien. Kirjoittaja pohtii tunnetun musiikin käyttöä esityksissä, musiikin eri merkityssisältöjä ja postmoderneja elokuvaviittauksia teatterissa sekä katsojan, ohjaajan, opettajan että äänisuunnittelijan rooleista käsin.

Lopuksi opinnäyte käsittelee tunnettujen pop-kappaleiden tietoista, tavoitehakuista ja kaupallisesti suunnitelmallista käyttöä ns. jukebox-musikaaleissa: ennalta tunnettujen kappaleiden hyöty mainonnassa sekä niiden käytön vaikutus yleisöreaktioihin. Tähän genreen liittyen kirjoittaja esittelee myös oman ohjaustyönsä "Syrjään jääneiden päivä – duunarimusikaali" ja kertoo sen käsikirjoittamiseen liittyvistä musiikkilähtöisistä dramaturgisista ratkaisuistaan ja oivalluksistaan.

Tallennettuna: