Haku

Tiheys, kiihko ja monitulkintaisuus : Analyyttisiä näkökulmia Edgar Varèsen soolohuiluteokseen Density 21.5

QR-koodi

Tiheys, kiihko ja monitulkintaisuus : Analyyttisiä näkökulmia Edgar Varèsen soolohuiluteokseen Density 21.5

Opinnäytetyössäni perehdyn Edgar Varésen (1883-1965) soolohuiluteokseen Density 21.5 ja tarkastelen sitä musiikkianalyyttisestä perspektiivistä. Density 21.5 kuuluu 1900-luvun huilumusiikin perusrepertuaariin ja tarkoituksenani on pyrkiä selittämään teoksen rakennetta esiintyvälle muusikolle.

Yhdistelen vapaasti eri analyyttisiä näkökulmia, mutta selkeästi tärkeimpään rooliin nousi George Perlen analyysi vuodelta 1989. Syy tähän on siinä, että Perlen analyysi selittää teoksen sävellyksellisiä ratkaisuja (eli miksi sävellys on sellainen, kuin se on) paljon tehokkaammin kuin yksinkertainen joukkoteoreettinen analyysi, joka on ehkä yleisin post-tonaalisen musiikin tutkimustapa.

Opinnäytetyöni koostuu tutkimusmenetelmien erittelystä sekä itse teoksen analyysistä näitä tutkimusmenetelmiä hyväksikäyttäen. Otan kantaa myös teoksesta esitettyihin väitteisiin ja perustelen omat näkemykseni niillä tiedoilla, jotka olen hankkinut tätä opinnäytetyötä varten tai muuten opintojeni aikana. Tämä johti ainakin minut yhteen analyyttiseen huomioon, 12 sävelen krooman täyttämiseen, jota en ole toistaiseksi kohdannut lukemissani analyyseissä. Selvitin myös, että Density 21.5:n julkaistussa nuotissa löytyy todennäköisesti painovirhe.

Esiintyvänä huilistina olen sitä mieltä, että teoksen rakenteen ymmärtämisestä on hyötyä teosta esitettäessä. Jos esiintyvä muusikko haluaa tulkita teoksia mielekkäästi sekä liikuttaen yleisöään että toteuttaen säveltäjän toiveet, on hänen pyrittävä myös ymmärtämään musiikkia. Tämä ymmärtäminen voi olla esimerkiksi musiikinanalyyttistä ymmärtämistä.

Tallennettuna: